메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국사회과교육연구학회 사회과교육 사회과교육 제41권 4호
발행연도
2002.12
수록면
153 - 181 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this study I analysed children's the misconceptions of geography and the patterns, and argued the means of results. Children has been the high misconceptions of geography generally. This misconceptions are high in cartography and geomorphology concepts which relatively require a high operational definitions, but are low in climate concepts which children has experienced easily these concepts through everyday life and mass media.
The misunderstanding of concept attributes, the underdevelopment of operational thinking, the wilfully interpretation of concept definitions, the misunderstanding of concept hierarchies and the fallacy of previous geography knowledges resulted in children's misconceptions in geography. And main causes of these are the misunderstanding of concept attribute and underdevelopment of operational thinking. It means that children's geography misconceptions results from the misunderstanding of critical and non -critical attributes and the underdevelopment of operational thinking abilities. Also these misconception causes can be effected each other circularly.
And this results mean that geography teachers should teach geography concepts to students as emphasizing the critical attributes, and it is necessary for geography curriculum developers to introduce the fundamental physical geography concepts in elementary social studies curriculum actively and constructively.

목차

《내용 요약 》

Ⅰ.서론

Ⅱ.지리 오개념의 분석

Ⅲ.분석 결과에 관한 논의

Ⅳ.결론

【참고 문헌 】

[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-013980909