메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
신영어영문학회 신영어영문학 신영어영문학 제30집
발행연도
2005.2
수록면
139 - 162 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Even though T. S. Eliot is not generally considered to be a Shakespearean critic, his two critical terms, objective correlative and impersonality theory, would qualify him as a very important Shakespearean scholar. In Eliot’s Shakespeare criticism, we can detect two completely opposite directions. One is his retroactive tendency, and the other the progressive orientation. The former is represented by his theory of objective correlative, and the latter manifested by the poetics of impersonality. According to his objective correlative theory, the poet has to render the dramatic situation truthfully through language, which is a transparent medium to evoke the emotion. On the other hand, in his impersonality theory, he maintains that the poet does not have a personality to express. The impersonality theory, therefore, is a complete reversal of the objective correlative, in that this theory subverts the centrality of the poet’s subjectivity. His theory of objective correlative shows his rear guard tendency, matching the signifier to the signified on a one-to-one basis. On the other hand, the impersonality theory is anticipating the post-structuralist position, favoring the free play of signifiers.

목차

1. 시작하는 말
2. 셰익스피어의 작품 하나를 이해하기 위해서는 그의 모든 작품을 읽어야만 하는가?
3. 『햄릿』은 왜 실패작인가?
4. 엘리엇은 로고스 지상주의자(至上主義者)이다
5. 객관적 상관물은 로고스에 의한 욕망의 억압이다
6. 키츠(Keats)의 〈마음 비우기 시학〉, 엘리엇의 〈탈개성의 시학〉, 그리고 바르트의 작가의 죽음
7. 나가는 말
인용문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-840-016443677