메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
채숙희 (서울대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제19호
발행연도
2011.4
수록면
303 - 322 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper examines various aspects of quotative constructions used in Korean language education textbooks from the viewpoint of spoken language education. Quotative constructions of spoken language denote characteristics which are different from those of written language in Korean. Their characteristics need to be considered in arranging teaching items and offering explanations in Korean language education textbooks. And the dialogues of Korean language education textbooks need to reflect their characteristics. From this point of view, I examine arrangements of items concerning quotative constructions and explanations on their usage in Korean language education textbooks. I also examine their usage in the dialogues of Korean language education textbooks in comparison with those in Modern Korean Spoken Language Corpus. They are different from those of Modern Korean Spoken Language Corpus in that they show high percentage of hada ‘do’ and quotative markers. They denote high percentage of indirect speech and lack of forms without quotative predicates. In order to enhance authenticity of the dialogues in Korean language education textbooks, these aspects need to be adjusted.

목차

1. 서론
2. 인용구문의 개념과 유형
3. 교수 항목 배열과 설명
4. 대화 텍스트에서의 양상
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (2)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-705-004487008