본 논문에서는 스마트폰의 AR LBS(Augmented Reality : 증강현실 + Location Based Service : 위치 기반서비스, 이하 AR LBS 라고 함) App의 사용자 경험을 통한 주관적 지각은 정보수용에서의 지각인 믿음(자기 효능감)-인지적 태도-행위의도 관계에서의 매체 적응이라고 본 연구자는 정의하였다. AR 매체 특성에서의 ‘감각적 몰두’, ‘기능조작’, ‘정보탐색’을 AR LBS ‘3UX’와 ‘3UX’ 평가원칙을 도출하였으며, 도출된 AR LBS App 사용자 경험을 통한 매체 적응 요인인 자기 효능감, 인지적 태도, 지속경험 의도 간의 매체 적응 관계를 연구모형을 통하여 검중하고자 하는데 그 목적이 있다. 확인적 요인분석과 구조방정식 모형 검증 결과, 모형 적합도는 6개 적합지수인 Χ²=450.37, p=0.000, RMR=0.034, GFI=0.901, AGFI=0.847, NFI=0.901, TLI=0.951로 나타나 적합한 것으로 판단되었다. 정보수용에서 수용 후 AR LBS 사용자 경험의 자기효능감-인지적 태도-지속적 경험의도에 대한 관계 검증 결과, AR LBS App 사용자 경험은 자기 효능감 (B:1.107), 인지적 태도(B:0.799)에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 인지적 태도는 지속경험의도 (B:0.807)에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉, 지속적인 경험은 자기 효능감을 높일 수는 있지만, 이러한 능숙함은 지속적으로 경험하려는 욕구에 영향을 주지 못하며, 사용자 경험을 많이 한다고 하더라도, 지속경험의도에 직접적인 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 이를 통해 AR LBS App의 수용 후 사용자 경험에서의 자기 효능감, 태도, 행위의도 간 긍정적인 영향으로 매체적응의 관계 구조를 연구 모형을 통해 증명할 수 있었다.
This study assesses the adjustment of the user experience to an augmented-reality location-based service app (AR LBS App) for a smart phones and undertakes empirical research in the area of adjustment beyond the acquisition or understanding of simple concepts in the situation of the AR user experience. To investigate the relationships between these factors through a research model, 200 ordinary people who had experience using AR LBS app on a smart phone were selected through the proportional sampling method of Statistics Korea to take an online survey from October 10 to 15, of 2011. On the basis of the results, an analysis was performed using a structural equation. According to a confirmatory factor analysis of the model and the test of the structural equation model, significant effects were found at the 0.05 level. With six fit indexes for the model, in this case Χ²=450.37, p=0.000, RMR=0.034, GFI=0.901, AGFI=0.847, NFI=0.901, and TLI=0.951, a good fit was confirmed. As a result, the path coefficients for the factors of self-efficacy(1.107), cognitive attitude(0.799}, and cognitive attitude predicted continuous experience intention(0.807) in the third task. According to the test using the research model, self-efficacy, which was a media adjustment factor pertaining to the AR LBS app user experience, affected cognitive attitude but had no effect on direct continuous experience intention. The test of the moderating effects showed that AR LBS app users dearly had user experience adjusted for self-efficacy, while past users developed self-efficacy and, on the basis of this experience, formed value judgments about the media.