지하철의 미세먼지는 대부분 열차풍에 의해 터널로부터 승강장을 거쳐 대합실로 확산되면서 발생한다. 따라서 지하역사의 공기질을 개선하기 위해서는 터널의 미세먼지를 제거하는 것이 중요하다. 본 논문에서는 지하철 내 미세먼지의 구성성분과 농도의 변화패턴 분석을 통하여 미세먼지의 발생원인과 거동특성을 파악하였다. 미세먼지의 크기와 무게에 따라 미세먼지입자에 작용하는 중력과 자기력, 공기저항, 정전기력의 상대적인 크기 분석을 통하여여 각 운영기관들이 사용하고 있는 청정공기 프로그램의 적정성을 평가하였다. 이와 함께 각 프로그램을 보다 효과적이고 효율적으로 시행하기 위한 방법들을 제안하였다.
Most of the PM<SUB>10</SUB> in the subway stations is spread by the train-induced wind from the tunnels. Therefore, in order to improve air quality in subway stations, it is important to remove the PM<SUB>10</SUB> in the tunnels. This paper identified the sources of the PM<SUB>10</SUB> and the behaviors of the PM<SUB>10</SUB> in subway stations by analyzing its components and its changing patterns. Air cleaning programs, being used by the subway operating authorities, were evaluated by analyzing the forces, such as gravity, magnetic force, electric force, and air-resistance, acting on the PM<SUB>10</SUB> particles. In addition, it proposed more effective and efficient methods for carrying out the air cleaning programs.