길이 대 직경비(L/D)가 큰 고체로켓모터에서는 축방향 연소불안정 현상이 발생할 가능성이 높다. 일반적으로 이러한 현상을 억제하기 위해 추진제에 금속입자를 포함시키거나 그레인 형상을 변경한다. 고체로켓모터에서 발생하는 유동 구조에 의한 불안정성 발생 원인을 분석하기 위하여 음향모드해석과 유동해석을 수행하였다. 두 가지 그레인 형상(축방향 음향 노드 점을 갖는 형상과 그렇지 않은 형상)을 이용하여 연소실 내 압력 진동 크기 및 주파수에 대해 정량적 비교를 수행하였다. 또한 지상연소시험을 수행하여 해석결과를 확인하였다.
A high level of possibility of combustion instability on longitudinal mode exists for large scale of L/D solid rocket motor. To suppress the instability the shape of motor grain was modified. We performed acoustic modal analysis and flow analysis in order to analyze the flow instability caused by unsteady flow structure in solid rocket motors. We also prepared two different motors from each cylinder-slots type grain with and without the acoustic longitudinal node length. Through the ground tests and data analysis quantitative comparison of oscillatory pressure amplitude and frequencies was conducted.