본 연구는 쵸콜릿폰에 이어 프라다폰의 출시를 통해 LG전자 MC사업본부가 세계시장에서 Top 3에 올라서게 된 성공사례를 분석하였다. 특히 세계적인 명품 패션브랜드인 프라다와 제휴를 통해 명품 휴대폰시장에서 사상 최고의 성과를 보인 프라다폰(Prada Phone by LG)의 성공요인을 조명하고, 이를 통해 스마트폰 시대에 LG전자가 다시 휴대폰 명가로 부활하기 위한 시사점을 찾는데 연구목적이 있다. 연구 결과 프라다폰의 성공요인은 브랜드 제휴로 인한 성과 이외에 LG전자의 차별화된 명품 마케팅의 노력이 있었다. 명품 시장을 선도하기 위해 기획단계에서 시장 세분화와 목표시장의 설정, 그리고 포지셔닝 측면에서 차별화된 마케팅전략을 수립하였다. 판매단계에서는 가격 정책의 변화를 기하였고, 시장점유율과 브랜드 인지도가 저조했지만 전략시장인 유럽을 우선 타깃으로 설정하고 공략하였다. 또한 휴대폰 제조업체가 일반적으로 취하는 프로모션 전략을 사용하지 않고 패션 명품회사의 마케팅 전략을 잘 활용하였고, 세계 최초로 풀터치라는 최신 하이테크 기술을 적용하여 제품화한 부분이 주된 성공 요인으로 나타났다.
In this paper, we examined why LG Electronics ranked in global top 3 market share through the launch of Chocolate phone and Prada phone. Especially, to find out how ``Prada Phone by LG`` could be a success by co-branding with high fashioned Prada company in the premium handset market world-wide and to give implication to become top tier market share in Smartphone era. We found some evidences that the factors of success of Prada phone was not merely in co- brand strategy effects with Prada company, but also in differentiated luxury marketing strategies and efforts by LG Electronics with well established STP strategy and marketing 4P mixes. In case of price differentiation, LG Electronics maintain same price policy during 2007 from its launch in March. For the place strategy, even though LG`s brand premium was very low in western Europe, LG decided to launch first in Europe and not in other regions which has better market performance like USA, Latin America. TV commercial, which is necessary in premium handset promotion was never used for the launch of Prada phone. Full touch color display with 3 inches large display based on LG`s High technology was enabled in Prada phone as world first in the market.