본 연구는 2000년 1월 1일부터 2013년 12월 31일까지 한국거래소의 유가증권시장에 상장된 기업을 대상으로 제품시장경쟁과 대리인 문제가 배당정책에 미치는 영향을 실증분석 하였으며, 중요한 분석결과는 다음과 같다. 제품시장 경쟁이 치열할수록 배당지급이나 총지급이 증가하는데, 이는 제품시장 경쟁이 경영자와 주주간의 대리인 문제를 완화시킬 수 있는 지배구조 메커니즘으로 작용한다는 증거가 된다. 즉, 제품시장 경쟁은 경영자가 주주에게 배당을 지급하도록 시장규율로 강제하는 지배구조 메커니즘으로 작용한다. 제품시장 경쟁이 치열할수록 배당증가 확률은 증가하고 배당중단 확률은 감소하는데, 이는 제품시장 경쟁이 치열할수록 경영자와 주주간의 대리인 문제를 완화시키는 지배구조 메커니즘으로서의 역할이 강화됨을 의미한다. 대주주들 간의 소유집중도가 증가할수록 배당지급이나 총지급이 감소하는데, 이는 대주주와 소액주주간에 대리인 문제가 존재한다는 증거가 된다. 그러나 제품시장 경쟁이 매우 치열한 상황에서는 대주주들 간의 소유집중도가 증가할수록 배당지급이나 총지급이 증가하는데, 이는 제품시장 경쟁이 매우 치열한 상황에서는 대주주와 소액주주간의 대리인 문제가 완화될 수 있다는 증거가 된다. 또한, 과잉투자 위험이 높은 기업은 배당지급이나 총지급이 감소하지만, 제품시장 경쟁이 매우 치열한 상황에서는 배당지급이나 총지급이 증가하는데, 이는 과잉투자 위험이 높은 기업의 경우에도 제품시장 경쟁이 대리인 문제를 완화시킬 수 있는 지배구조 메커니즘으로 작용할 수 있음을 시사한다. 그리고 재벌 기업은 비재벌 기업보다 배당지급이나 총지급이 감소하지만, 제품시장 경쟁이 매우 치열한 상황에서는 배당지급이나 총지급이 증가하는데, 이는 재벌 기업의 경우에도 제품시장 경쟁이 대리인 문제를 완화시킬 수 있는 지배구조 메커니즘으로 작용할 수 있음을 시사한다. 결론적으로, 제품시장 경쟁은 경영자와 주주간의 대리인 문제뿐만 아니라 대주주와 소액주주간의 대리인 문제도 완화시킬 수 있는 지배구조 메커니즘으로 작용한다. 선행연구에서는 경영자와 주주간의 대리인 문제에 초점을 맞추어 제품시장 경쟁이 배당정책에 미치는 영향을 분석하였지만, 본 연구에서는 이러한 논의를 대주주와 소액주주간의 대리인 문제에도 적용할 수 있음을 확인하였다. 그리고 과잉투자 위험이 높은 기업이나 재벌 기업의 경우에도 제품시장 경쟁이 치열한 상황에서는 제품시장 경쟁이 대리인 문제를 완화시킬 수 있는 지배구조 메커니즘으로 작용할 수 있음을 확인하였다. 따라서 소액투자자들은 제품시장 경쟁이 치열하여 대리인 문제가 완화될 수 있는 기업에 투자할 필요가 있다. 또한, 기업 경영자들도 기존의 지배구조 변수 외에 제품시장 경쟁이 배당정책에 영향을 미칠 수 있는 새로운 지배구조 변수로 작용할 수 있음을 인식할 필요가 있다.
This study analyzes empirically the effects of product market competition and agency problems on dividend policies of firms listed on Korea Exchange from 2000 to 2013. The sample firms are classified into dividend firms and non-dividend ones, and the dividend firms are classified into chaebol firms and non-chaebol ones. The number of firm-years of dividend firms is 5,008 and that of non-dividend firms is 2,442, and in the dividend firms, the number of firm-years of chaebol firms is 888 and that of non-chaebol firms is 4,120. This study use the industrial concentration measured by Herfindahl-Hirschman index as a proxy variable for product market competition. The main results of this study can be summarized as follows. Firms in more competitive industries are more likely to pay dividends. The positive association between product market competition and dividend payouts suggests that firms in more competitive industries pay more dividends. This result provides evidence that product market competition can be an effective corporate governance mechanism to reduce agency problems between managers and shareholders. Moreover, firms in more competitive industries are more likely to increase dividends and less likely to omit dividends. That is, the increase in product market competition is positively associated with the probability of dividend increases but negatively associated with the probability of dividend omissions. These results provides evidence that the increase in product market competition can effectively force managers to pay dividends to shareholders. Firms with a higher ownership concentration pay fewer dividends, implying that concentrated ownership exacerbates the risk of controlling shareholders expropriating minority shareholders. However, this negative association between ownership concentration and dividend payouts is weaker in industries with intense product market competition among firms. This result provides evidence that product market competition can be an effective corporate governance mechanism to reduce agency problems between controlling and minority shareholders. Low Tobin’q firms with high overinvestment risk are less likely to pay dividends. But low Tobin’q firms with high overinvestment risk in more competitive industries are more likely to pay dividends. This result provides evidence that product market competition can be an effective corporate governance mechanism to reduce agency problems by reducing the high overinvestment risk of low Tobin’q firms. Furthermore, chaebol firms pay fewer dividends relative to non-chaebol firms. This result implies that agency problems between controlling and minority shareholders may actually intensify in chaebol firms, because group affiliation allows controlling shareholders to effectively control the whole firm and to have opportunities to expropriate minority shareholders. However, this negative association between ownership concentration and dividend payouts is weaker in industries with intense product market competition among chaebol firms. This result provides evidence that product market competition among chaebol firms can be an effective corporate governance mechanism to reduce agency problems between controlling and minority shareholders. In conclusion, product market competition that mitigates agency problems between managers and shareholders can also have some effect on agency problems between controlling and minority shareholders. In particular, in Asian capital markets, minority investors tend to be victims of agency problems and have little protection for their investment. Accordingly, this result implies that minority investors need to invest in highly competitive industries with intense product market competition among firms to protect expropriation by controlling shareholders. Therefore, product market competition may be recognized as a new determinant factor which has a significant effect on capital structure in Korean capital market. This paper may have a few limitations because it may be an only early study about the relationship among product market competition, agency problems, and dividend policies of firms listed on Korea Exchange. Therefore, we think that it is necessary to expand sample firms and control variables, and use more elaborate analysis methods in future studies.