메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
장향실 (상지대학교)
저널정보
한국어학회 한국어학 한국어학 제69권
발행연도
2015.11
수록면
225 - 244 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to investigate syllable error types of Chinese Learners through the Phoneme Combination Constraints. I put a limit on the syllables that have syllable-final consonants /n/, /ŋ/. This study is based on the Contrastive Analysis Hypothesis(CAH). According to CAH, If Korean syllable structure is not same to Chinese syllable structure, Chinese learners product errors in syllable pronunciation. Based on this hypothesis, I pick out syllable error types that are likely to be occurred by Chinese learners.
First, I surveyed blank types of syllable by phoneme combination constraints in Chinese. And then I studied syllable error types of Chinese learners that occurred due to blank types of syllable. But These are not all syllable error types. Pronunciation errors occur in syllable that have vowels which is not in chinese like /ㅗ/, /ㅓ/. This case doesn"t have anything to do with phoneme combination constraints. But this syllable type is also taught in same category; syllable-final consonant /n/, /ŋ/ errors of Chinese learners.

목차

Abstract
1. 머리말
2. 선행연구
3. 음소결합제약에 의한 중국어의 음절 공백 유형
4. 중국어 음소결합제약을 통해 예측되는 중국어권 학습자의 한국어 음절 오류
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-701-002398804