본 연구는 온라인 스포츠 쇼핑몰 소비지를 대상으로 사이트속성, 이용만족, 긍정적 감정, 사이트태도 재방문, 추천의사를 주요변수로 설정하여 이들 변수의 인과적 관계를 규명하고 온라인 스포츠 쇼핑몰 구매자의 특성을 파악하여 이를 통한 온라인 스포츠 쇼핑몰 마케팅 전략 수립을 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구대상으로는 서울, 경기지역에 위치한 스포츠센터 7곳을 선정하여, 최근 3개월 이내 온라인 스포츠 쇼핑몰을 통해 스포츠용품(신발, 의류, 라켓 둥 스포츠 활동을 목적으로 구매)을 구매한 경험이 있는 소비자를 모집단으로 선정하여 연구목적을 설명한 후 편의표본추출법을 이용하여 각 100 부씩 총 700부의 설문지를 배포하여 회수한 후 최종 551부를 결과 분석에 사용하였다. 본 연구의 자료처리방법은 PASW 18.0 과 AMOS 18.0을 이용하여 빈도분석 탐색적 요인분석 신뢰도분석, 확인적 요인분석 상관관계분석, 구조방정식모형분석을 실시하였으며, 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 온라인 스포츠 쇼핑몰 사이트속성 중 상호작용, 제품, 편의성, 가격은 이용 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 온라인 스포츠 쇼핑몰 사이트속성 중 주문 처리는 이용만족에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 이용만족은 긍정적 감정, 사이트태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 긍정적 감정은 재방문, 추천의사에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 사이트태도는 재방문에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 사이트태도는 추천의사에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 일곱째, 재방문은 추천의사에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to evaluate the casual relationships between site attribute, user satisfaction, positive emotions, site attitude, revisit and recommendation factors and provide basic data for cone up with marketing strategy targeting toward online sports shopping mall consumers A survey was given out to people who have purchased sports product(shoes, apparel, racket etc.) through online sports shopping within 3 months. Total of 700 questionnaires were collected from seven sports centers, located in Seoul and Gyeonggi area by using convenience sampling method. And 551 questionnaires were used as final validity sample. For data analysis was made by P ASW 18.0 and AMOS 18.0, performing frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, confirmatory factor analysis and structural equating model. The results are as follow: First, among online sports mall site attributes, "interaction", "product", "convenience", and "cost" influenced user satisfaction. "order processing" of online sports mall site attributes didn"t influenced user satisfaction. Third, user satisfaction have significant influence on positive emotion & site attitude. Fourth, positive emotion have significant influence on revisit and recommendation. Fifth, site attitude have significant influence on revisit Sixth, site attitude didn"t have significant influence on recommendation. Seventh, revisit have significant influence on recommendation.