중소기업의 활발한 경영활동을 독려하기 위해 중소기업에 대한 관심과 지원은 매우 중요하다. 하지만 중소기업은 R&D에 대한 기술, 인력과 장비를 포함한 역량이 부족하여 성장 및 발전에 어려움을 겪고 있다. 중소기업 지원의 양적 성장은 지속적으로 향상되고 있지만, 질적 성장에 대한 연구의 필요성이 나타나고 있다. 출연(연)의 중소·중견기업 지원이 공급자 중심의 지원이며 단기적인 애로사항의 해결에 치중하고 있고, 양적인 목표달성에 치우쳐 실질적인 기업 협력에 소홀할 우려가 있다. 그리고 중소·중견기업이 지원사업에 대한 정보가 부족하여 참여가 어려운 기업이 상당수이다. 현재의 중소기업의 지원은 수요기반으로 한 R&D의 활성화가 필요하고 기술이전 및 상용화지원 확대 등 지원 시스템의 내실화가 필요하다. 그리고 출연(연) 소속의 연구인력이 지원사업에 대한 참여를 확대하여 패밀리기업의 지원을 내실화할 수 있는 방안을 모색해야 한다. 또한, 출연(연)의 중소·중견기업 지원사업에 대한 홍보 및 기업과의 교류를 강화할 필요가 있다. 본 연구는 출연(연)의 중소·중견기업에 대한 지원사업을 위한 효과적인 전략을 도출하기 위하여 기업의 현재 지원프로그램에 대한 중요도와 성취도에 대한 인식의 차이를 분석하였다. 실무적 차원에서 국가정책과 지원현장의 실제결과에 대한 차이를 분석하여 체계적인 출연(연)의 중소기업 지원 전략을 도출하고자 한다. 본 연구는 중소기업의 활성화를 위한 연구가 학문적으로 부족한 상황에서 중소기업의 시장 수요를 기반으로 한 현 제도의 문제점을 파악하고 개선점을 도출하고자 하였다. 우리나라 중소기업의 지언 및 발전을 위한 연구가 지속적으로 진행되어야 한다. 또한 본 연구에서는 국내 중소기업의 특화된 지원전략을 도출하여 실무적으로 활용할 수 있는 구체적인 접근방법을 제시하였다. 장기적인 관점에서 학문적·실무적인 연구가 진행되어 중소기업 지원사업에 대한 지속가능한 발전을 도모해야 한다. 연구 결과로는, 첫째, 기업유형에 관계없이 중소기업이 가장 중시하는 지원프로그램은 시제품 제작 지원과 시험·분석·인증·평가이다. 둘째, 지원프로그램의 중요도는 높지만 성취도가 낮은 해외시장진출과 산업원천기술개발 지원 수준을 개선해야 한다. 셋째, 원천기술 개발 R&D 등에 기업과의 공동개발 또는 사업화 기회를 부여하는 과정을 신중하게 추진해야 하며, 마지막으로 출연(연) 중소기업지원 프로그램에 대한 홍보를 활성화하기 위해서 체계적으로 실행전략을 수립하여 그 효과를 극대화해야 한다.
The growth of small and medium enterprises (SMEs) will determine the success or failure of the future of the Korean economy. It is very important to encourage active business activities of SMEs. However, SMEs have difficulties in growth and development due to lack of ability, including R&D technology, human resources and equipment. Quantitative growth of support for SMEs has been continuously improved, but the need for research on qualitative growth has been demonstrated. Looking at the problem of support for SMEs, it is as follows. First of all, support for SMEs is based on providers, with emphasis on solving short-term problems. Second, achieving quantitative targets cannot help companies to cooperate. Finally, there are lack of information on support projects and it is difficult for SMEs to participate in the projects. Therefore, in order to solve the current problems, supports for SMEs is required to revitalize demand-based R & D and necessary to enhance support system such as expansion of technology transfer and commercialization support. In addition, it is necessary to enlarge participation of research to enhance support for family companies, and to promote SMEs support project and strengthen exchange with companies. In this research, we suggest the strategy for SMEs to achieve the goals of support projects. There are few research for SMEs supporting program, in this research, we analyze the current SMEs support system and derives the success factor the SMEs support based on market demand. We presented a concrete approach that we can derive specialized support strategies of domestic SMEs and utilize them practically. From a long-term perspective, academic and practical research should be studied to promote sustainable development of SME support projects. Based on the analysis results, we derived some implications to improve the support projects of SMEs. Regardless of the type of enterprises, the most important support programs for SMEs are prototype production support, testing / analysis, and certification and evaluation. These programs should be relative priorities of SME support projects. Second, although the importance of the support program is high, it has low performance for overseas market entry. To improve the level of support for industrial infrastructure technology development, it is necessary to consider the following matters. We should strengthen support to enter overseas market and derive the proper strategy for effective market entry. Third, we must carefully promote the process of joint development and commercialization opportunities with companies such as R & D of source technology development. Due to dissatisfaction with the investment cost, it suggests a commercialization strategy to achieve the desired result through joint investment. Therefore, when selecting a support company, it is necessary to evaluate the capability and possibility of commercialization comprehensively and to consider the comprehensive support program that cooperates with the development of follow-up development of technology development. Finally, in order to make effective promotion of SMEs support program effective, it is necessary to formulate implementation strategy systematically and maximize its effect.