메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박나탈리아 (경희대학교) 조지영 (경회대학교)
저널정보
한국주거학회 한국주거학회논문집 한국주거학회논문집 제29권 제3호
발행연도
2018.6
수록면
1 - 9 (9page)
DOI
10.6107/JKHA.2018.29.3.001

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
With increasing collaborative and blended learning in classrooms, universities need to understand the changing needs of students, belonging to so-called Y generation, in order to provide them with environments more conducive to studying. The purpose of this study is to provide design direction for study spaces by identifying college students’ study behaviors and needs using the concept of ‘the 3rd place’. Ray Oldenburg’s ‘the 3rd place’ refers to public places vital for public life, where people gather outside their home and the workplace. Through literature review, characteristics of ‘the 3rd place’ and physical characteristics for study space were identified and developed into a survey instrument. A total of 130 students at K University in Seoul, Korea participated in the study. The research results show that group study spaces are lacking at the university, and students preferred ‘Open’ and ‘Private’ types the most among five prototypes of study space suggested in this study. The result also shows that students considered easily-accessible locations and hours, and the provision of food service and equipment for collaboration are important. The results emphasize a strong rationale to provide comfortable spaces for individual and group study in university by adopting the characteristics of ‘the 3rd place’.

목차

Abstract
I. 서론
II. 이론적 배경
III. 연구방법
IV. 조사연구 결과
V. 결론
REFERENCES

참고문헌 (18)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-595-003108806