메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강현주 (Busan University of Foreign Studies) 정세리 (Busan University of Foreign Studies)
저널정보
한국멀티미디어학회 멀티미디어학회논문지 멀티미디어학회논문지 제22권 제3호
발행연도
2019.3
수록면
403 - 416 (14page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper was to analyze multicultural elements and propose measures to strengthen them in the 2009and the 2015 school curriculum. Based on Kim Cheong-ha (2015), the multi-cultural guidance elements and Bennett (2003:32-35) the target system and Choi Moo-sung and Kim Soon-ja (2009) were reconstructed and analyzed. Multicultural elements shown in the 2015 revised curriculum were analyzed for cultural diversity, recognition and tolerance, community awareness, and self-identity. The analysis targets analyzed multicultural elements of "seeking human beings","core competences" and "school organization and operation" during the elementary education curriculum in 2009. As a result of analyzing the multicultural elements of the former primary education process, "cultural diversity" is 1,Recognition and tolerance"0, community spirit"3, and "self-reliant"2 total6. In the new elementary school curriculum, 18 were analyzed as "cultural diversity"1,"Recognition and tolerance"1, "community spirit"8, and "self-identity"8. The first analysis of multi-cultural factors appearing in the new elementary school curriculum should include the addition of multicultural elements "cultural diversity" and "cultural diversity area" and "education and tolerance" to the following: Second, to grow into a balanced multicultural society member, it proposes an enhanced multicultural curriculum in four areas: cultural diversity, recognition and tolerance, ccommunity spirit, and self-identity.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 연구 방법
3. 다문화 교육에 대한 선행연구 검토
4. 신구 교육과정
5. 결론 및 제언
REFERENCE

참고문헌 (40)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0