메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국문학교육학회 문학교육학 문학교육학 제30호
발행연도
2009.1
수록면
291 - 312 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study examined the status of ‘context’ in the 2007 Revised Korean Curriculum, and maintained that ‘context’ should be implemented into a genre in the area of literature. The current curriculum does not recognize the importance of genre. It is because it understands genre as a part of existing new criticism. However, ‘socio-cultural context’ excluding genre is empty. It is also because genre-related knowledge has been excluded that similar criteria for achievement appear repeatedly in different expressions in the area of literature under the current Revised National Curriculum. While previous research divided context into reception-production context, sociocultural context, and literature history context, this study divided it into reception-production situation context and socio-cultural context, and included genre and literature history in the latter. Through this, we emphasized the importance of genre. Furthermore, we emphasized the roles of plot and narration in order to restate the criteria for the achievement of novels centering on genre. Particularly in this study, we maintained that criteria for narrative-related achievement should be revised by distinguishing between narrator and focalizer.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0