본 연구는 보육교사가 지각한 원장의 변혁적리더십이 교사의 직무만족에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 전라북도 소재 어린이집의 보육교사 250명이다. 분석방법으로 빈도분석, t-test, 일원변량분석(one-way ANOVA), 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 교사의 직위, 학력이 높을수록, 총교사경력, 현근무지 경력, 월평균보수액이 많을수록 지각하는 변혁적리더십 수준에 유의한(p>0.05) 차이가 있었으며, 교직원수는 ‘4-5인’, ‘10-11인’일 때 변혁적리더십 수준에 유의한 차이가 있었다. 둘째, 직무만족 수준차이 비교에서는 기혼보다는 미혼이 직무만족 수준이 높았으며, 직위, 학력이 높을수록, 전공이 간호학, 유아교육전공일수록 직무만족 수준이 높게 나타났으며, 총교사경력, 현근무지경력, 월평균보수액이 많을수록 직무만족 수준이 높게 나타났다(p>0.05). 셋째, 원장의 변혁적리더십이 보육교사의 직무만족에 미치는 영향을 확인한 결과, 변혁적리더십의 하위요인중 카리스마, 개별적고려 요인만이 직무만족에 영향(+)을 미치는 것으로 나타났다.
This study purpose was searched that effects on teachers job satisfaction when child-care Teacher was recognized of director's transformational leadership. The subjects of this study, based in Jeollabuk-do child-care teacher' 250. Analysis method was performed what frequency study, t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, multiple regression analysis.
The research findings first, the teacher's position, higher education, teacher's total career, career of teacher's place of work, higher monthly salary, perceptive leadership levels significantly(p>0.05) were the difference that there were no significant differences on the level revolution leadership at number of faculty, '4-5', '10–11'.
Second, comparing the difference in level of job satisfaction than married, not married were higher levels of job satisfaction, job title, Higher Education, majoring in Nursing, Early Childhood Education the more job satisfaction level was higher, total teaching career, career of teacher's place of work , monthly salary, higher level of job satisfaction was higher (p>0.05).
Third, the Transformational leadership of president looked at the impact on child-care teacher' job satisfaction, that sub factor (charismatic, considered individually) affect satisfaction (+) showed the effect.