메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어 교육 제26권 제1호
발행연도
2015.1
수록면
59 - 87 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to explain the development of syntactic complexity in Korean learners’ speaking. For this study, speaking tasks were carried out against 55 Korean learners(American, French, Chinese, Japanese) and the result was compared with 10 Korean native speakers. The research problem was to figure out how the syntactic complexity developed in spoken production, and the correlation between syntactic complexity and proficiency. The analysis of length complexity showed as the level of proficiency got higher, speaker produced the more clause in one AS-unit. In complexity related to sentence extension, the number of subordinate clauses per clause(AS-unit) and coordination index showed a significant linear relation with proficiency. This study found out that the syntactic complexity clearly developed between beginning level and intermediate level, and especially the number of embedded clauses in an AS-unit was an important index of syntactic complexity.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (37)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0