메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정흠문 (서강대학교)
저널정보
한국영상제작기술학회 영상기술연구 영상기술연구 제34호
발행연도
2020.12
수록면
99 - 128 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study explores the form of memory derived through the visual mediation method used to recreate the memory of historical events in a cinematic way. Making a historical event into a film is a representation of memories. Representation of these memories is an imaging of the flow of consciousness. Along with the representation of explicit memories, the explicitness of those memories is the gaze of the camera floating in space and time. As such, the characteristic of a movie is a visual image. The film, which deals with the 5·18 incidents examined through this study, mediates the memory of the 1980 Gwangju incident through symbolic, suggestive, metaphorical, and violent visual images. The memory derived in this way follows Gwangju in 1980, and the film regards Gwangju in 1980 as still an unresolved memory and expresses it as the absence of the state, national violence, trauma, and the damage of small citizens. It also shows that the memories reproduced in the movie can complement or transplant the audience"s memories.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 기억의 시각적 매개방식
Ⅲ. 역사적 사건 기억의 시각적 매개방식
Ⅳ. 결론
참고 문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0