(연구배경 및 목적) 1900년대 초반 건축과 디자인은 이전의 모습과는 다르게 기능적이면서 합리적인 양상을 보이면서 과거와는 다른 활동이 펼쳐졌다. 학문의 영향과 시대의 관념을 수용함에 따라 그 내 외부의 형태를 함께하면서 변화해왔으며 근대의 모더니즘과 포스트-모더니즘을 거쳐 현대의 해체주의 건축에 도래하였다. 점차 복잡해지는 사회현상과 건축의 형태는 프랙털의 성질과 닮게 되는데, 이는 필연적이라고 할 수 있다. 건축은 인간의 주 활동환경이 되는 공간으로써 이용자의 행태를 담는 동시에 닮아가기 때문에 우리의 과거-현재-미래를 설명할 수 있으며, 현재의 건축은 우리의 모습 혹은 지금 추구하는 방향을 담고 있다. 많은 현대의 건축 사무소 중 B.I.G(Bjarke Ingels Group)은 독특한 형태와 함께 그들의 철학을 건축 작품에 녹여서 전개시키는 그룹으로 주목받으며 떠오르고 있다. 비야케 잉겔스(Bjarke Ingels)는 2005년에 자신의 사무소를 만들었으며 짧은 시간에 젊은 나이임에도 각종 건축상을 수상하며 두각을 보였다. 그가 주목을 받는 이유는 발상을 뒤집는 대담한 디자인뿐 만 아니라 사용자를 고려하는 동시에 환경을 파괴하는 건축이 아닌 환경과 어우러지면서 형태적으로도 흥미롭기 때문이다. 그들은 자연과 인간 모두를 수용 가능한 건축을 목표로 하며, 그 목표에 항상 도달한다. 그의 건축 형태는 단순한 유클리드 기하학을 뛰어넘어 독특한 모습으로 우리를 사로잡는다. 따라서 프랙털 기하학은 그의 건축을 이해하는 데에 더 용이하다고 할 수 있다. 본 연구에서는 현재를 대표하는 건축가중 한 명인 B.I.G의 건축에 나타난 프랙털 기하학의 표현 특성을 연구하여 우리가 앞으로 나아가야할 건축의 방향에 대해 알아가고자 한다. (연구방법) 선행연구를 통해 B.I.G그룹과 그들의 철학, 프랙털 기하학과 프랙털 기하학의 특성을 알아본 뒤 프랙털 기하학의 조형적 특성을 분석하여 키워드를 도출한다. 도출된 키워드로 B.I.G의 건축 작품중 5개를 선정하여 분석한다. (결과) 이에 본 연구에서는 프랙털의 건축적 조형적 특성인 형태관계, 순환, 비예측, 탈경계를 통해 8개의 키워드를 도축하였고 이를 이용하여 B.I.G건축에서 나타난 프랙털 기하학 표현 특성에 대해 인간과 자연을 포용하면서 형태적으로도 뛰어난 건축이 가능하다는 것을 알 수 있었다. (결론) B.I.G 의 건축에서는 연관적 표현, 적응적 표현, 진화적 표현, 탈권위적 표현을 보인다는 것을 알았고, 자연에서 파생된 프랙털 기하학을 보이거나 이를 이용한 건축물은 우리가 자연에 가까워 질수 있는 방법론중 하나가 될 수 있다는 것을 알았다. 현재에도 프랙털 기하학뿐만 아니라 이를 이용한 3d 모델을 현실에서도 가능케 하기위해 많은 연구가 진행 중이며 이를 이용하여 환경과 융합되는 새롭고 다양한 건축을 구축하길 기대한다.
(Background and Purpose) In the early 1900s, architecture and design were both functional and rational, unlike before that time, and activities were different as well. The influence of learning and the idea of the times have changed as the external forms within them have been shared, and after modernism and post-modernism, they reached modern deconstruction. Increasingly complex social phenomena and architectural forms have started resembling fractals. As architecture denotes the space of the main active environment utilized by human beings, it can describe our past, present, and future because it simultaneously reflects the user behavior, and the current architecture includes our appearance or the direction we are currently pursuing. Among many modern architectural offices, the Bjark Ingels Group (B.I.G.) has emerged as a group that reveals its philosophy in uniquely shaped architectural works. Bjarke Ingels created his own office in 2005 and stood out by winning various architectural awards at a young age and in a short period of time. Moreover, he is drawing attention not only because of his bold design, but also because it is interesting in form and in harmony with the environment . The group aims for an architecture acceptable to both nature and human beings, always striving to reach that goal. Ingels’ architectural form goes beyond simple Euclidean geometry and captivates us with a unique look. Therefore, fractal geometry is easier to understand his architecture. This study examines the expressive characteristics of fractal geometry utilized in the architecture of B.I.G., one of the architects representing the present, to learn about the future direction of architecture should pursue. (Method) Through a literary review, the B.I.G Group and their philosophy, fractal geometry, and fractal geometry characteristics were explored, and the shaping characteristics of fractal geometry were analyzed to derive keywords. We selected and analyzed five B.I.G architectural works using derived keywords. (Results) In this study, eight keywords were extracted through morphological relationships, circulation, non-predictive, and de-scenching, which are architectural molding characteristics of the fractals. It was found that they could be constructed in a form-excellent way, while embracing both humans and nature. (Conclusions) B.I.G.'s architecture includes related, adaptive, evolutionary, and de-authoritative expressions, and such architecture that shows or uses fractal geometry derived from nature could be one of the ways in which we could get closer to it. Currently, a lot of research is underway to make three-dimensional models possible, as well as fractal geometry, and we hope to use them to build new and diverse architectural works that would merge with the environment.