메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
고미숙 (경북대학교)
저널정보
한국중국어교육학회 중국어교육과연구 중국어교육과연구 제41호
발행연도
2023.11
수록면
155 - 172 (18page)
DOI
10.24285/CLER.2023.11.41.155

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper is study of pronunciation aspect of when first language speaker(L1) starts to learn second language(L2).
This is analysis of pronunciation aspect of a speaker whose mother language is Korean while learning Two Chinese language liquid which is lateral /l/ and retroflex /r/ with experimental phonetics.
Contrast analyzing /l/ and /r/ pronounced by Korean learner with Chinese native speaker, we found out that tap which is characteristic of allophone appeared /ㄹ/ from syllable duration and formant spoken by Korean learner.
Based on contrastive analysis hypothesis, we can find out that L1 learner is interference by /ㄹ/ while learning L2’s two liquid /l/ and /r/.
We can scientifically prove that this interference is either preclusive or intrusive with when Korean learner try to learn lateral /l/ while mother language’s liquid is interrupting learning L2’s lateral. And when they try to learn /r/, there is intrusive interference by using place of articulation and manner of articulation to learn L2.

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 실험방법
Ⅲ. 실험분석
Ⅳ. L1이 L2의 습득에 미치는 영향
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-24-02-088518623