본 연구는 공익광고 주제, 표현전략, 목적, 그리고 메시지 전략을 분석유목으로 분석했으며, 연대별 차이가 존재하는지도 살펴보았다. 연구결과, 공익광고 주제는 ‘국민화합’, ‘사회안전’,‘경제’ ,‘사회교육’, ‘환경’, ‘공공봉사’, ‘가족사랑’, ‘청소년’, ‘선거’, 그리고 ‘국민건강’ 순으로 가장 많았다. 공익광고 표현에 있어 정보제공이 가장 많았으며, 명령법, 심리적 동기부여, 상징적 연상, 논증, 그리고 반복주장 순서로 많이 사용되었다. 공익광고 목적은 국민의 인식변화가 가장 많았으며, 다음으로 행동유발, 정보제공 그리고 일반공지 순으로 많았다. 마지막으로, 광고 메시지 전략은 향상초점 광고가 가장 많았으며, 다음으로 예방초점 광고 순서였다. 연대별 차이를 분석한 결과, 공익광고 주제 및 표현전략에 있어서 통계학적 차이가 존재했지만, 광고목적 및 메시지 전략에 있어서는 차이가 없다는 것을 밝혀냈다.
The research findings revealed that the most common subjects in public service advertisements were "national unity," "social safety," "economy," "social education," "environment," "public service," "family love," "youth," "elections," and "national health," in that order. In terms of expression in public service advertisements, information provision was the most frequently used strategy, followed by imperatives, psychological motivation, symbolic imagery, argumentation, and repeated claims. The primary objective of these advertisements was to induce changes in public awareness, followed by behavior modification, information dissemination, and general announcements. Lastly, regarding advertising message strategies, "promotion-focused" advertisements were the most prevalent, followed by "prevention-focused" advertisements. Analyzing differences across time periods, statistical differences were found in the themes and expression strategies of public service advertisements, but there were no significant differences in advertisement objectives and message strategies.