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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

남도우 (충남대학교, 忠南大學校 大學院)

지도교수
김병수
발행연도
2017
저작권
충남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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Wing is the most important part of aircraft which produces lift. In general when aircraft takes off or lands, high lift is required and additional device is adapted in aft and front side of wing. This is called multi element airfoil. The final goal for this study is to construct process to find the most efficient additional wing distribution of relative position of multi-element wings by aerodynamical analysis.
This paper describes the process integration for study of relative position of multi-element airfoil, especially high-lift devices such as slat and flap. eGDeform was used as pre-processor, and this supports mesh deformation to reduce time consumption from mesh regeneration. There were two solver used for aerodynamic analysis. The first one is a commercial tool, ANSYS Fluent, which can be used with more generality and reliability, while the second one is the EDISON CFD solver, which allows practicality and economic feasibility. To combine all process, ModelCenter was used. Through this study, automated combination process which includes aerodynamical analysis and mesh deformation for multi element airfoil was completed. Because of grid quality issue, there were some limitations on the range of high-lift device rearrangement parameters. Even with those limitations, this paper could be steppingstone for study to find effective position of multi-element airfoils easily with simple parameter typing in particular range. In addition, various optimize methods in ModelCenter were introduced through this paper, and DOE was conducted with full factorial method. As a result, process was checked and found to be working properly, and it could be concluded that the current system can be extended to be used for design and analysis of more practical systems, such as 3-Dimensional multi-element wing design problems.

목차

1. 서론 1
1.1. 연구 배경 1
1.2. 연구 개요 2
1.3. 프로그램 소개 3
1.3.1. ModelCenter 3
1.3.2. eMEGA 2차원 범용 격자 생성 프로그램 4
1.3.3. eGDeform 다중익형 공력 계산을 위한 특화 격자 생성 프로그램 4
1.3.4. ANSYS Fluent 5
2. 해석 설계 8
2.1. 해석 대상 기본 형상의 정의 8
2.2. 다중익형의 배치 변수 설정 10
2.3. 다중익형의 기본 배치 10
3. 전처리 작업 12
3.1. 기본 격자 설정 12
3.2. 격자 변형 및 격자 변형 검증 18
3.2.1. 격자 변형 18
3.2.2. 격자 변형 변수 제한 20
3.2.3. 격자 변형 검증 20
4. 유동 조건 및 해석자 선정 23
5. 통합 프로세스 구축 24
5.1. 프로세스 구성 24
5.1.1. ANSYS Fluent를 활용한 통합 프로세스 25
5.1.2. EDISON CFD solver를 활용한 통합 프로세스 33
5.2. 최적화 34
5.2.1. ModelCenter 내 최적화 기능 35
5.2.2. 최적화 방법 선정 41
5.3. 프로세스 구축에 따른 다중익형 배치 결과 분석 44
6. 결론 49
참고문헌 50
ABSTRACT 51

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