메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
저널정보
대한설비공학회 대한설비공학회 학술발표대회논문집 대한설비공학회 1999년도 하계학술발표회 논문집(Ⅲ)
발행연도
1999.6
수록면
973 - 979 (7page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Experiments have been performed, using pure refrigerant R134a and a zeotropic refrigerant mixture R290/R600a(60%/40%) and their results have been analyzed by the first and second laws (exergy method) of thermodynamics.
From experimental results, variations of compressor speed and air temperature make the large effect on the performance of the system but the variation of air flow rate hardly affects the performance. The sum of exergy losses in compressor and evaporator is about 60% of total exergy loss, using refrigerant R134a, so it is necessary to improve the performance of compressor and evaporator. And subcooling and superheating hardly affect the performance of the system and their exergy losses are very small. When the experimental results, using refrigerant mixture of R290/R600a(60%/40%), have been analyzed, the exergy losses in heat exchange processes are decreased but the exergy loss in throttling process is increased. The performance of the system has been improved more 20~30% than that of R134a and exergy losses have been also reduced.

목차

ABSTRACT

1. 서론

2. 냉동 사이클의 해석

3. 실험장치 및 방법

4. 실험결과 및 고찰

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-553-015397461