LED 는 다른 조명용 광원에 비해 친환경적이고 고에너지 효율과 고수명이라는 장점을 가지고 있으나, 출력이 높아질 수 온도상승으로 LED 수명이 급격히 감소되는 방열문제의 근본적인 취약점을 가지고 있다. 이를 위한 해결방안으로 자연대류, 강제대류, 히트파이프 냉각기술 등이 국내외에서 학술적으로 연구되고 있다. 본 연구에서는 철도차량용 고휘도 LED 전조등 기술개발과정 중 방열판의 개발방향에서 방열효율을 높일 수 있는 방열판 설계에 대한 시뮬레이션 수행을 위한 해석조건과 방법을 검토하였다. 또한 방열판의 재질, 기둥과 바닥판 내홀, 핀 개수, 핀 높이, 열저항 등의 설계인자 변화가 방열판 특성에 미치는 영향을 물리적으로 검토하였다.
Has the advantage of being environmentally friendly and high energy efficiency and long life than the other illumination light source is a LED. However, this can increase the output temperature of the heat sink has a fundamental problem that this vulnerability LED life to rise sharply. The academic and research at home and abroad such as natural convection, forced convection, heat pipe cooling technology for this solution. In this study, we review the analytical conditions and methods for the simulation performed on the heat-sink design to increase efficiency in the room of the railway vehicle Brightness LED headlight technology development direction of sink development. Also examined the effects of physical impacts, such as the heat sink material properties of the heat sink, pillars and floor plate inner hole, pin number, pin high, heat resistance factor design changes.