메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
김채원 (한국지엠) 이육희 (한국지엠) 신상하 (한국지엠)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 춘계학술대회 2015 KSAE 부문 종합학술대회
발행연도
2015.5
수록면
407 - 412 (6page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper describes a method of mechanical friction modeling. The friction force is modeled at a pair of rigid bodies which has relative velocity on a point. Using the reaction body, a friction plane is defined whose normal is in local z direction. And using the action body, a friction point is defined where in-plane friction forces as well as normal force are applied. A set of mathematical formulations are set up including planar velocity, planar acceleration, directional vector components, small deflection of friction point, and friction coefficient variable. Proposed equations are applied to a commercial multi-body dynamics simulation code and practical example models. Built models show probable results even up to stationary zero speed or restart-stop and extensibility for further applications.

목차

Abstract
1. 서론
2. 마찰력 모델링 방법
3. 마찰력 모델의 적용 예
4. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-556-001594885