메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
김민영 (서울대학교)
저널정보
한국실내디자인학회 한국실내디자인학회 학술대회논문집 한국실내디자인학회 2015년도 추계학술발표대회 논문집
발행연도
2015.10
수록면
175 - 178 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The educational system is shifting due to change in technology, such as interactively learning through Internet and electronic devices. The Space design responds to these changes lean toward “interface design”, “flexible design” and “modifiable design”. These kinds of design focus on the “software” of the space design, not the “hardware” of space design. The “software” of the space is furniture, attached digital system and mobile digital system, which are easily modifiable and changeable in space. The “hardware” of the space is walls, doors, windows and etc, which are hard to modify. The effectiveness of sustainable design depends on the “hardware” of the space. Current sustainable design is not sustainable because it asks for non-modifiable design, when current trend is looking for modifiable design. Current educational space is not easily modifiable, except by changing furniture and adding electronic systems. The ideals of current educational space do not meet sustainable design, because the space are not flexible, changeable or easily modifiable. In order to completely modify the space to fulfill the current needs, designers have to deconstruct and renovate the space, which is not a sustainable approach. In order to meet sustainable design, “hardware” of the space needs to be designed. This thesis asks the question: what design steps can we take to make educational space both modifiable and sustainable? The goal of this investigation is to find solutions that can overcome the limits imposed by rigid building structures.

목차

Abstract
1. 서론
2. 현대 디지털 기술과 교육 공간
3. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-619-002013849