메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김혜정 (경북대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제60집
발행연도
2016.2
수록면
1 - 38 (38page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The aim of this paper is to survey and review Korean language education’s history, which were distributed over 100 years from the time of enlightenment to the time of modern-curriculums data and to suggest their using plans. The changes of 1st~today’s curriculums show us their history of language-culture and curriculums. These data including textbook, politic documents, language curriculums show us development of literary education and its processes of the inquiry for the academic identity of Korean language education research : the history of korean language education, history of korean language and korean literature. Specially Korean language education are largely changed into skill-based education in time of 5th curriculum, because of the impact of cognitive paradigm. The Changes from the academic curriculum to skill-based education makes education of reading and writing to be centered in language education. As a result, as of today, listening, speaking, reading, writing, grammar, literature, education remained comparable.

목차

1. 연구 목적과 범위
2. 독서 · 작문 교육의 변천과 시대개관
3. 독서 · 작문 교육의 성찰과 이론적 특징
4. 결론 및 제언
참고문헌
Abstract

참고문헌 (37)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-374-002676493