메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
고춘화 (경상대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제61집
발행연도
2016.6
수록면
57 - 84 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to investigate and analyze the language identity in Korean education. Language is a part of one’s identity. Each country has its own language, cultural identity, and unique history. This fact seems to be more self-evident in the Korean language education than the other countries. This article takes a stand on a view point that defines Korean as them other tongue. The Korean language identity has been in the crisis due to the superiority of English. Thus, this study suggests that the Korean learner’s language identity should be recovered by grammar education.
Language identity is closely associated with values and affective factors of the language. Korea is the nation with a single language, Korean. Korean has been changed to an official language from the national language in Korean education curriculum. The educational contents of language identity in the grammar education have been composed of language awareness, language attitude, and the national language culture. Korean language identity can facilitate the learners to have the consciousness of Korean language and language attitude.
Language in the Korean education must be qualified as the identity of a native language, and grammar education of Korean language should play an important role in developing the language identity of native speakers.

목차

Ⅰ. 들머리
Ⅱ. 언어정체성과 국어교육
Ⅲ. 문법 교육과 국어정체성
Ⅳ. 마무리
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (29)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-373-000810250