많은 학자들은 1920년대 스탈린의 권력 장악 원인을 그의 직위, 즉 그가 소련 공산당 중앙위원회 서기국의 서기장이었다는 사실에서 찾으려 했다. 그들에 의하면, 스탈린은 당내 인사 문제를 관할하는 서기국을 1922년에 장악한 이후, 이 관료제 조직을 이용해 중앙과 지방 당 간부들에 대한 인적 정보를 손에 쥐었다. 이 정보를 통해 스탈린은 당 간부들, 특히 당 대회에서 투표권이 있었던 지방 당 서기들을 조종할 수 있었고, 그 결과 대회 현장에서 그들의 압도적 지지를 확보하며 권좌에 오를 수 있었다는 것이다. 동시대 스탈린의 정적들이 처음 제기했고, 그 후 일부 서양 학자들, 특히 다니엘스에 의해 정식화된 이 테제는 실상 몇 가지 현재까지도 실증적으로 검증되지 않은 전제들에 기초하고 있다. 첫째, 스탈린이 서기장이 된 후, 서기국은 스탈린의 개인적 목적, 즉 권력 투쟁에서의 승리를 위해 그 과제, 목표와 기능이 급격히 달라졌다. 둘째, 스탈린은 서기국 체제를 통해 지방의 상황 및 인적 정보를 정확히 파악할 수 있었다. 마지막으로, 이 정보를 기초로 스탈린은 당 간부들, 특히 지방 당 서기들을 조종할 수 있었으며, 이것이 여의치 않을 때는 자기 사람들로 교체할 수 있었다. 러시아 문서고에 소장된 당 중앙위원회 문서들과 일부 간행 문서들을 분석한 본고는 스탈린이 서기장이 되던 1922년부터 그가 이른 바 통합반대파를 몰아냈던 시기인 1927년까지 서기국의 지방 당 관료 통제 시도와 그 결과들을 추적한다. 본고는 이 과정에서 위의 전제들을 흔들만한 몇몇 사실을 발견했다. 일부 지방 당 서기들에 대한 숙청, 노멘클라투라 체제 설치, 지방 분쟁에 대한 직접적 개입, 그리고 지방 시찰단 파견 등의 스탈린이 추진했던 일련의 정책들은 그가 서기장에 취임하기 이전부터 대다수의 당 지도부가 서기국에 요구했던 바를 실천했던 것에 불과했으며, 그가 서기국 조직을 자신의 권력투쟁에 이용했다는 증거는 없다. 더해서, 스탈린의 정책들은 중앙당에 의한 지방 당, 특히 당 서기 장악이라는 결과를 초래하지 못했으며, 따라서 서기들은 특히 인사 문제에 관해서는 중앙에 대해 자율성을 견지할 수 있었다. 따라서 그들은 당 대회 등에서 스탈린을 지지해야 할 외압을 느낄 이유가 없었다.
Many scholars have directly linked the rise of Stalin in Soviet high politics in the 1920s to the power of Secretariat in the Central Committee of the Communist Party where he became “General Secretary” in 1922. According to them, Stalin, as the chief of Secretariat, was able to use its bureaucratic organizations and functions to his advantage in the power struggle with his rivals. More specifically, as Secretariat was a main organ to deal with the personnel matters of the party members, he had under his thumb many of them, especially, provincial party secretaries, who had the right to vote in major political meetings like Party Congress where Stalin’s opponents were defeated and his power was virtually ratified. Such thesis, firstly advanced by Stalin’s contemporary rivals and elaborated by Western scholars like R. Daniels and T. H. Rigby, has been relying on several unwarranted assumptions. First, it believes that Secretariat had been drastically changed after Stalin became General Secretary in terms of its tasks, objectives and functions. Second, Secretariat had precise and concrete information on regional situations and party personnel. Finally, Secretariat was capable to control regional party members based on the information and, if not, replace them with Stalin’s own people. This paper, based on unpublished Central Committee documents and other printed materials, tracks the policies that Stalin had pursued as General Secretary, namely, the partial purge of regional party secretaries, the installation of nomenklatura system, the direct intervention to regional squabbles, and the support for travelling inspectorates, and describes the results that those policies brought up to 1927 when he convincingly defeated the United Opposition. In doing so, the paper reveals critical findings: Stalin’s policies were just reactions to the general demands of the Bolshevik leaders at that time, and there is no evidence that Stalin used the apparatus of Secretariat for his own purpose in power struggle; his policies had never made the situations where Stalin could control regional party members. Consequently, they remained “autonomous” from the center in the area of personnel matters, and felt no external pressure to support Stalin in party meetings at least until 1927.