고로슬래그미분말이 함유된 고인성섬유 복합모르타르의 물-시멘트비 35%, 47.5%, 60%에 대하여 고로슬래그미분말을 25% 첨가함으로써 각각 물-결합재비 28%, 38%, 48%에 대하여 섬유 인발실험과 모르타르의 쐐기쪼갬실험을 수행하여 섬유-매트릭스 경계면과 모르타르 매트릭스의 역학적 특성을 파악하고 이를 활용하여 철근콘크리트 보의 구조성능을 평가하였다.
각 실험체의 하중-변위 곡선, 파괴형태, 최대내력 등을 실험을 통하여 평가하였으며, 모든 실험체는 실물크기의 1/4 축소 모델로 제작하였다. 고로슬래그미분말이 함유된 고인성섬유 복합모르타르를 활용하여 보수․보강 성능을 개선한 실험체는 표준실험체에 비하여 최대내력이 각각 최대 30%, 37% 증가하였으며 철근이 항복한 이후 충분한 연성거동을 보이면서 파괴되는 안정적인 거동을 보였다.
Experimental programs were carried out to improve and evaluate the repair-retrofit performance such as the load-displacement, the failure mode and the maximum strength of test specimens. All the specimens were modeled in one-fourth scale size. A single pullout test and wedge splitting test were employed to measure the bond properties in a matrix and the fracture toughness of mortar matrix, which are used for designing mix proportion suitable for achieving strain-hardening behavior at a composite level.
Test results showed that specimens(BSHT Series, BSHF Series) designed by the improving of repair-retrofit performance using the high ductile fiber composite mortar(PVA 1.0%, 1.5%, 2.0%) were increased respectively the load carrying capacity by 30%, 37% in comparison with the standard specimen(BSS). And the repair-retrofit specimens showed ductile and stable behavior in comparision with the conventional designed specimen.