메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Jeung Deok Kim (Andong National University)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제62호
발행연도
2022.1
수록면
273 - 308 (36page)
DOI
10.17002/sil..62.202201.273

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to examine the composing and reading processes Korean EFL learners employ during a summary writing task. For the study, L2 proficiency was used as a variable, and think-aloud verbal protocols and students" summaries were the main data sources. The study revealed that L2 proficiency affects the processes learners use during the reading-only stage and the writing stage of a summary task. Whereas high proficiency learners tended to use a top-down, meaning-oriented approach, low proficiency learners seemed to depend more on a bottom-up decoding approach. Interestingly, low proficiency learners shifted their style of reading to a more interactive approach in the review reading stage. Additionally, L2 proficiency also affected the methods learners employed to improve their reading, their areas of focus in the writing stage, and the way the source text was used in the writing stage. With these findings, this study suggest the need for considering both language learners’ L2 proficiency and their cultural context in order to best examine their approach to an integrated reading-writing task.

목차

1. Introduction
2. Literature Review
3. Method
4. Results and Discussion
5. Discussion and Conclusion
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-705-000211841