메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김하정 (부경대학교) 이자형 (부경대학교) 원효헌 (부경대학교)
저널정보
한국수산해양교육학회 수산해양교육연구 수산해양교육연구 제34권 제4호(통권 제118호)
발행연도
2022.8
수록면
675 - 687 (13page)
DOI
10.13000/JFMSE.2022.8.34.4.675

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to identify the perceptions of middle school teachers" teacher competency after COVID-19, and reveal the activating and hindering factors necessary for strengthening teacher competency. In order to achieve the purpose, a focus group interview was conducted with 18 middle school teachers in B city, and the interviews were analyzed using the NVivo12 program. The result is as follows: Firts, the essential competencies for teachers after COVID-19 can be classified into teaching competency, student guidance competency, community competency, and ICT competency. The second theme is opinions on "response for the required teacher competence building", including communication and collaboration with fellow teachers, professional learning community, and utilization of various contents. The third theme is a plan for future competency building, and based on the results of this study, implications were presented so that the design and operation of teacher competency reinforcement policies could be implemented practically and effectively.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-454-001626006