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논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
석지원 (건국대학교) 김소영 (건국대학교) 조재영 (건국대학교) 박정희 (LIG 넥스원) 이채현 (LIG 넥스원) 김양곤 (LIG 넥스원) 조기춘 (건국대학교)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회논문집 한국자동차공학회논문집 제32권 제5호
발행연도
2024.5
수록면
413 - 420 (8page)
DOI
10.7467/KSAE.2024.32.5.413

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Unmanned ground systems equipped with sensors, such as cameras, radar, and LiDAR, play a crucial role in detecting environmental conditions. Specifically, recognizing drivable areas in uneven terrain is essential in establishing stable navigation plans. Information on the oncoming road"s height profile and roughness obtained from LiDAR sensors will help ensure safe navigation and effective control planning. This study introduces a real-time, LiDAR-based approaching road height profile and a roughness estimation system in perceiving unstructured outdoor environments. Considering the mechanical characteristics of the system, the proposed method estimates the driving path, and generates a road height profile by using LiDAR point clouds. Finally, we will be analyzing road roughness in the frequency domain, and will be classifying roughness based on the ISO 8608:2016 standard. Real-world experiments conducted in both off-road and on-road environments demonstrate the feasibility and effectiveness of the proposed system in estimating terrain roughness in real time.

목차

Abstract
1. 서론
2. 노면 프로파일 및 거칠기 추정 시스템 구조
3. 지면 포인트 클라우드 추출
4. 노면 프로파일 추출
5. 노면 프로파일 거칠기 추정
6. Experiment
7. 결론
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