영어는 세계화 시대 속에서 국제 언어로서의 중요성이 커지고 있다. 특히 영어로 상대방과 의사소통 할 수 있는 능력이 중시 되면서 우리나라 영어 교육의 현장에도 학습자들의 영어 말하기 능력을 발달, 향상시킬 수 있는 다양한 방법들이 활용되고 있다. 토론 활동의 도입이 가장 대표적인 예이다. 학습자들의 영어 말하기 능력을 향상시키기 위한 방법으로 교사들은 찬반 토론을 다양한 영어교육현장에서 활용하고 있다. 찬반 토론은 학습자로 하여금 영어로 발화할 수 있는 상황을 만들어줄 뿐만 아니라 구체적인 영어 말하기 기술 혹은 전략들을 보다 직접적으로 학습하게 함으로써 조금 더 설득적이고 논리적으로 발화할 수 있는 능력을 향상시켜 줄 수 있다. 또한, 이러한 토론 과정 속에서 비슷한 능력을 가진 동료가 상대의 발화를 평가하고 피드백을 주는 동료 피드백 과정은 협동학습을 안내할 수 있다는 점에서 학습자에게 중요한 영향을 끼친다고 할 수 있다. 이에 본 연구의 목적은 한국 대학생들의 1 대 1 영어 찬반 토론 후 학습자들이 서로에게 제공하는 피드백이 어떠한 면에 초점을 맞추고 있는지, 그리고 학습자들의 상이한 능력에 따라 피드백이 어떠한 다른 양상을 보이고 있는지를 알아보는데 있다. 또한 결과적으로 이러한 찬반 토론이 학습자들의 영어 말하기 능력에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 1 대 1 영어 찬반 토론 후 토론 수행자가 서로에게 피드백을 제공할 때 다음의 6개 평가 영역 (전반적 평가, 언어 측면, 비언어 측면, 내용 및 구성, 토론 태도, 추후 토론 제안점) 중 어떤 영역에 어떠한 비중을 두고 제공하는가? 둘째, 1 대 1 영어 찬반 토론 후 토론 수행자가 서로에게 제공하는 피드백은 수행자의 능력(상, 하)에 따라 어떠한 차이를 보이는가? 셋째, 1 대 1 영어 찬반 토론 후 토론 수행자가 서로에게 제공하는 피드백의 양은 수행자의 능력(상, 하)에 따라 어떠한 차이를 보이는가? 넷째, 연구 참여자들은 1 대 1 영어 찬반 토론 후 서로에게 제공하는 피드백에 대해 어떻게 생각하는가? 이러한 연구문제들을 통해 결과적으로는 1 대 1 영어 찬반 토론과 그 후 제공되는 피드백이 토론 수행자들의 영어 말하기 능력에 어떠한 효과와 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 위와 같은 연구 문제를 살펴보기 위해 서울 지역 대학교 사범대학 영어교육과에 재학 중인 학생 44명을 대상으로 토론과 피드백 제공, 그리고 설문조사를 실시하였다. 수집한 자료를 토대로 분석한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 총 2회에 걸쳐 실시한 토론에서 44명의 동료 피드백 자료를 분석한 결과, 첫 번째 주제와 두 번째 주제에서 모두 연구 참여자들은 동료에게 내용과 구성의 하위 영역에 초점을 맞추어 피드백을 제공하였다는 것을 알 수 있었다. 이는 연구 참여자들이 영어 토론에 있어서 발화의 내용과 구성 측면을 가장 중시한다는 것을 알려주는 결과이다. 둘째, 상위 그룹과 하위 그룹의 동료 피드백의 양상을 살펴본 결과, 첫 번째 토론 주제와 두 번째 토론 주제에서 모든 학습자들은 첫 번째 연구 문제에서도 살펴보았듯이 내용 및 구성, 비언어, 언어 측면 순으로 피드백을 제공하였으나, 상위 그룹에 해당하는 연구 참여자들은 하위 그룹에 해당하는 연구 참여자들보다 4개의 하위 영역 간 격차가 큰 편으로, 내용 및 구성에 가장 큰 중점을 두어 피드백을 제공하였으며, 피드백 양적으로도 많았다. 반면 하위 그룹에 해당하는 연구 참여자들은 상대적으로 4개의 하위 영역 간 격차가 상위 그룹 참여자들에 비해 크지 않았으며, 비교적 4영역에 걸쳐서 골고루 피드백을 제공하였다는 것을 알 수 있었다. 또한, 피드백의 양도 상위 그룹에 해당하는 학습자들이 하위 그룹에 해당하는 학습자들에 비해 더 많은 양을 제공하였다는 것이 밝혀졌다. 본 연구결과를 바탕으로 참여자들은 능력에 상관없이 모두 공통적으로 영어 토론과 영어 말하기에 있어서 정확성 보다는 발화의 내용과 구성, 그리고 유창성을 더욱 중시하였으며, 상대방이 충분히 이해가능하게만 발화했다면 문법적인 오류나 발음상의 문제는 심각하게 인식하거나 문제화하지 않았다는 것을 알 수 있었다. 따라서 교육적으로 장점과 효과성이 많은 소그룹 영어 토론 교육 혹은 더 나아가 영어 말하기 교육에 있어서 교수자는 학습자에게 발화의 정확성 보다는 유창성, 그리고 내용과 구성, 주장과 뒷받침 내용들의 논리성 혹은 타당성에 더욱 비중을 두어야 할 것이다. 또한, 1 대 1 영어 찬반 토론을 통해 학습자들은 긍정적인 학습 효과를 얻을 수 있으며, 더 나아가 학습자들끼리 소그룹을 이루어 서로 피드백을 주는 형태인 동료 피드백이 학습자에게 특히 효과적일 수 있다는 것을 보여주었다. 본 연구에서 활용하고 있는 1 대 1 영어 찬반 토론과 그에 따른 동료 피드백 또한 토론 수행자에게 전반적으로 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있었다.
In the age of globalization, the importance of English as an international language is becoming greater. Especially, the ability to interact with others in English is deemed highly crucial. Thus, in current Korean education, there has been a lot of efforts to integrate various effective teaching methods to improve students’ English speaking abilities. Utilizing English debate activities is one example. In order to help students improve their English speaking skills, teachers are integrating English debate sessions into various classroom settings. English debate activities not only increase the opportunities to actually speak in English, but also help students to directly explore diverse English speaking skills and strategies. Therefore, through participating in debates, students can develop abilities to speak more persuasively and logically. Moreover, peer feedback sessions, where peers with similar English competency evaluate and give feedback to one another, promote cooperative learning atmosphere. As a result, both debate and peer feedback sessions may play a positive role in overall English learning. The purpose of this study is to explore on what aspects peer feedback is mainly focused on, and on whether the types and the amount of feedback is different depending on students’ diverse English competence. Finally, this study aims to find out the effects of English debate and feedback sessions on developing and improving students’ English speaking abilities. Therefore, the research questions of this study are as follows: First, on what aspect(overall evaluation, linguistic aspect, non-linguistic aspect, content and organization, attitude, and suggestions for next debates; 6 sub-categories) is peer feedback mainly focused on? Second, how is the type of peer feedback different depending on students’ English competence (upper and lower competence)? Third, how is the amount of peer feedback different depending on students’ English competence (upper and lower competence)? Fourth, how do students perceive peer feedback provided by their classmates? Taking all these considerations into account, this study aims to explore the effects of peer feedback on participants’ English speaking abilities. To answer these questions, a total of 44 university students in Seoul participated in a series of English debate sessions, peer feedback sessions and questionnaire survey for this study. The results from the analysis can be summarized as the following: First, according to the analyzation of peer feedback from 44 participants, all of the peer feedback were focused on content and organization in both the first and the second debate topics. This means that the participants placed the biggest emphasis on the content and organization when interacting and communicating with others in debates. Second, when comparing the peer feedback from the upper competency group participants and the lower competency group participants, the similarity was that all the participants from both the group gave peer feedback focusing on the aspect of content and organization, as written above. However, one difference between the two groups was that the upper group mostly gave feedback on content and organization, and therefore the gap between the 6 sub-categories was relatively big. On the other hand, in terms of lower group, the gap between the 6 sub-categories was relatively small. This means that the participants of lower competency group provided feedback across all 6 sub-categories, and placed equal emphasis on each of them. Also, when it comes to the amount of feedback, the upper competency group provided larger amount than the lower competency group. Through the results of this study, it was revealed that regardless of the level of English competency, all the participants placed the greatest importance on the content and organization, and on fluency rather than accuracy of speech, when it comes to English speaking and debating. Also, it was shown that unless grammatical and pronunciation errors trigger communicational breakdowns, the participants ignored minor and peripheral errors that are not critical. The results of this study suggests that integrating debate activities has numerous educational merits and effectiveness. Therefore, it can be implied from this study that when utilizing debate activities, teachers should place a greater emphasis on fluency rather than accuracy, and focus on the content and organization, and the logicality and validity of ones’ opinion and supporting details. In conclusion, according to this study, it can be concluded that through participating in one-to-one English debate sessions, students can have various positive learning effects. Moreover, peer feedback sessions, where students themselves provide and get feedback to and from their classmates, affected participants in a positive way on the whole. This may lead to positive attitudes toward learning English, resulting in students attaining higher English achievement.
목차
Ⅰ. 서론 11.1. 연구의 필요성 및 목적 31.2. 연구문제 6Ⅱ. 이론적 배경 72.1. 토론 72.1.1. 토론과 찬반 토론의 개념 72.1.2. 찬반 토론의 기본용어 및 형식 92.1.3. 소집단 토론의 중요성과 효과성 132.1.4. 소집단 토론교육의 영어교육에서의 장점 142.2. 피드백(Feedback) 162.2.1. 피드백의 개념 및 유형 162.2.2. 형태 중심 피드백과 의미 중심 피드백 172.2.3. 피드백의 교육적 효과 192.2.4. 동료 피드백 202.3. 선행연구 23Ⅲ. 연구 방법 263.1. 연구 모형 263.2. 연구 대상 273.3. 연구 절차 283.4. 자료 분석 방법 303.5. 연구 도구 323.5.1. 채점 기준표(Official Scoring Benchmark) 323.5.2. 설문지(Questionnaire) 34Ⅳ. 연구 결과 및 논의 374.1. 동료 피드백의 전반적인 추세 384.2. 상하위 집단의 동료 피드백의 차이 444.3. 동료 피드백과 관련된 연구 참여자들의 생각 494.3.1. 토론 평가 시 평가하기 어려운 영역과 중요한 영역에 대한 분석 (설문 문항 19, 20번) 494.3.2. 토론 평가와 피드백 제공의 의미에 대한 분석 (설문 문항 22번) 59Ⅴ. 결론 및 제한점 635.1. 결론 및 시사점 635.2. 연구 제한점 67참고문헌 69부록 73[부록 1] 찬반 토론 평가 척도표 73[부록 2] 토론과 동료 피드백에 관한 사후 설문조사지 75[부록 3] 첫 번째 토론 주제 동료 피드백 전체 분석표 78[부록 4] 두 번째 토론 주제 동료 피드백 전체 분석표 81국문초록 84ABSTRACT 87