메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신승용 (영남대학교)
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第132輯
발행연도
2016.6
수록면
29 - 49 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Even though Korean native speakers don’t know the ‘Korean standard pronunciation rules’, they can pronounce the standard pronunciation. In other words, actual Korean native speaker"s pronunciation is different from ‘Korean standard pronunciation rules". Teaching ‘Korean standard pronunciation rules’ means teaching the articles of ‘Korean standard pronunciation rules". I agree that phonology education should include standard pronunciation, but I oppose to include ‘Korean standard pronunciation rules’ in the curriculum of Korean language education. In the current curriculum, the contents of phonology unit in the grammar section, in particular, is similar to the contents of ‘Korean standard pronunciation rules’. However, "Korean standard rules" are fundamentally different from the grammar rules in that the contents of phonology unit in grammar aims to research purposes whereas the pronunciations rules are not. Moreover, the "standard rules" are for judging what is right or wrong in pronouncing Korean, which is not a desirable goal of phonology education. In this thesis, therefore, I insist that the contents of ‘Korean standard pronunciation rules’ should be removed from the phonology unit of the grammar section.

목차

1. 서론
2. 음운 교육과 <표준 발음법>, 표준 발음
3. 음운 교육 내용으로서 <표준 발음법>의 문제점
4. 결론
참고 문헌
[Abstract]

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-810-000771025