메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
구본덕 (영남대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第33卷 第3號 (通卷 第341號)
발행연도
2017.3
수록면
77 - 86 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper is a succeeding research of previous paper,「A Study on the Models of Architectural Design Pedagogy and Design Studio」. There were 12 design pedagogy models in previous research; ·synectics model ·typology model ·pattern-form model ·space-composition model ·conjecture-test model ·analysis-synthesis model ·behavioral model ·socio-context model ·constructivist model ·sustainable design model ·tectonic model ·digital fabric model. This research was progressed through the questionnaire survey on 108 professors who are teaching an architectural design in 52 Korean universities. And the questionnaire was made on the foundation of previous research results. The main items of questionnaire are; ·age, educational background, working university · teaching mode and directions in design studio ·aim of creativity ·pedagogy models in use ·opinion on ideal pedagogy model, etc. Results of survey are as follows; (1) Most preferred pedagogy models are; ①space-composition model(18.3%), ②analysis-synthesis model(16.3%), ③socio-context model(12.4%), ④typology model(10.1%). (2) From the viewpoint of teaching mode, 5 types of design studio tutors could be extracted; ①Type A(Concept -Intuition Oriented type), ②Type B(Concept -Rationality mixed type), ③Type C(Space –Form Composition type), ④Type D(Eclectic type), ⑤Type E(Practice –Function -Context Oriented type)

목차

Abstract
1. 서론
2. 조사의 기본 틀 및 조사내용
3. 조사대상 교수 특성분석
4. 설계수업 목표 /창의성 목표 /접근방식의 분석
5. 실행 중인 교수법 모델 관련 분석
6. 설계수업 접근방식의 측면에서 본 설계교수 유형
7. 결론
REFERENCES

참고문헌 (6)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-540-002409885