메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
백준오 (Brigham Young University) 김영주 (경희대학교) 이선진 (경희대학교) 오진희 (경희대학교)
저널정보
한국응용언어학회 응용언어학 응용언어학 제33권 제2호
발행연도
2017.6
수록면
107 - 136 (30page)
DOI
10.17154/kjal.2017.6.33.2.107

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In the present study, we examined regularities and variations of the syntactic structure of L2 Korean spoken by L2 learners along with their cognitive factors. The participants were 61 L2 learners of Korean whose L1s were English, Chinese, Japanese, and others; in addition, 30 native speakers of Korean were tested as the control group. In the study, we employed the letter span test, paired associates test, serial response test, visual memory test, spatial memory test, and phonological memory test to measure the participants’ executive functioning and working memory. A mini Test of Proficiency in Korean (TOPIK) was conducted as an index of learners’ general linguistic proficiency, and spoken production was transcribed after participants watched a short video clip. The study applied the Pearson correlation coefficient to find out the relationship between the types of syntactic structures and the cognitive factors. The study showed three main results. First, each learner’s cognitive uniqueness produces variation of syntactic development. Second, general learning factors, including the period of learning and level of proficiency, produce regularities between learners. Lastly, the use of complex predicate forms seems to be an index of native-likeness, where learners with high statistical learning abilities used these forms more than others did.

목차

I. 서론
II. 이론적 배경
III. 연구 방법
IV. 결과 분석
V. 논의
VI. 결론
참고문헌

참고문헌 (49)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-701-000900131