메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
성진선 (창원대학교)
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제25권 제1호
발행연도
2018.2
수록면
101 - 121 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to find effective methods for teaching and learning the connective endings “-aseo” and “-nikka”, as foreign learners, in particular, have difficulty understanding the utilization of these terms. The goal is to present and use presuppositions and intuition of the terms’ meaning; this intuitive information has been overlooked in the existing teaching and learning methods. During a conversation, when the speaker presumes that the listener does not know the information in the preceding clause of the sentence, “-aseo” is used. Conversely, when the listener does know the information in the preceding clause of the sentence, “-nikka” is used. The presupposition of “-aseo” and “-nikka” is the intuitive information discourse of native speakers. This is based on information sharing in pragmatic presuppositions. When presenting the presuppositions of “-aseo” and “-nikka” together with the basic meaning, the expectation was that foreign learners would utilize the ease of using the two forms of discrimination as well as intuition like native speakers do.

목차

1. 서론
2. 선행연구
3. 직관 정보로서의 전제의미
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-701-001821335