메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국언어과학회 언어과학 언어과학 제23권 제4호
발행연도
2016.1
수록면
83 - 101 (19page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to identify difficult American English vowel pairs for Korean students to learn. Most of the phonetic acquisition models are based on acoustic similarity. However, acoustically similar English /ʌ-ɑ/ pair is reported to be easily discriminated by Korean speakers. This implies acoustic similarity is not sufficient to explain Korean learners' difficulties in English vowel acquisition. Therefore, this research introduces English phoneme-Korean correspondence in tandem with acoustic similarity to identify difficult English vowel pairs for Korean students. In the experiment, 46 high school students matched 8 Korean vowels to 11 English vowels presented in IPA with word forms. Then they listened to English vowels in h_d context and matched them to Korean vowels. The results show that English /i-ɪ/, /e-ɛ/, /u-ʊ/ and /ʌ-ɔ/ pairs are difficult for Korean speakers to discriminate and the perceptual assimilation of English /ʌ, ʊ, o/ appear to be more influenced by English phoneme-Korean correspondence pattern than by acoustic similarity

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (31)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0