메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
서미교 (부산대학교) 전지현 (부산대학교)
저널정보
새한영어영문학회 새한영어영문학 새한영어영문학 제66권 제4호
발행연도
2024.11
수록면
197 - 225 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines speech accommodation patterns between Korean English learners and native English speakers, focusing on vowel characteristics and gender at the word and sentence levels. Thirty participants (20 Korean, 10 native) produced target words and sentences with front and back vowels (/i/, /ɪ/, /u/, /ʊ/). Acoustic analysis, using the Difference In Distance (DID) method, revealed that Korean English learners accommodated more at the word level, especially with front vowels, while native English speakers demonstrated greater flexibility at the sentence level, particularly with back vowels. Gender differences were observed, with male learners accommodating more with front vowels at the word level and female learners showing significant changes at the sentence level. Native English speakers, particularly females, exhibited greater flexibility across vowel categories at the sentence level. These findings suggest that Korean English learners focus on word-level pronunciation, while native English speakers use contextual cues more effectively. The results present trends based on individual factor analyses, without including interaction effects among variables. The study underscores the need for targeted training at both the word and sentence levels in language education to enhance communication skills, considering gender and vowel-specific differences.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 선행 연구
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구결과 및 토의
Ⅴ. 결론
인용문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-091203074