연구목적: 본 연구는 비교과 글쓰기 소모임 프로그램 운영 사례를 통해 ‘담화공동체’로서의 글쓰기 교육 효과를 살펴보고, 대학 글쓰기 교육의 새로운 목적과 목표를 제안하는 데 있는 목적을 둔다. 연구방법: 첫째, 비교과 글쓰기 소모임 프로그램에 참여한 학습자의 304편의 글을 분석대상으로 삼았으며, 대학 글쓰기 교육 효과 입증을 위한 연구 결과물에는 테마별, 글의 수준 및 학습자의 프로그램 참여도를 고려하여 간추려 제시하였다. 둘째, 온라인 댓글에 적힌 동료 및 교수자의 조언 내용을 분석하여 비교과 글쓰기 프로그램이 학습자의 적극적인 참여도를 유도하고 온라인 글 공유가 구성원에 대한 이해와 관계로 나아가는지 살펴보았다. 셋째, 본 프로그램에 참여한 학습자를 대상으로 실시한 만족도 설문조사 결과를 분석을 통해 대학 글쓰기가 지향해야 하는 새로운 목적과 목표를 고찰하였다. 연구결과: 비교과 글쓰기 소모임 프로그램의 사례 및 댓글, 설문지 분석을 통해 대학에서 인간 지성의 해방, 담화공동체의 중요성에 대해 확인할 수 있었다. 논의 및 결론: 대학에서 비교과 글쓰기 소모임 프로그램은 글쓰기 교육이 읽기와 쓰기의 상호작용을 통해 나눔과 협력의 힘을 키울 수 있다는 점이다. 대학이라는 지식 공동체 안에서 학문을 한다는 것은, 결국 지식의 이해, 수용, 적용이 적절히 이루어져야 하고 나아가 지식을 올바른 방향으로 활용하게 하는 것이다. 둘째, 이러한 글쓰기 교육 방안이 거시적인 측면에서 대학 교양교육 교과내용을 구성하는 데 방향성을 제시할 수 있으며, 글쓰기센터에서 글쓰기 프로그램 모형을 개발하는 데도 일정한 시사점을 제공할 수 있으리라 본다. 셋째, 비교과 글쓰기 소모임 프로그램과 교육 방법은 최근 평생학습이 강조되고 있는 현실을 고려할 때, 지역의 평생학습관이나 도서관, 구청 등의 글쓰기 강좌에서도 실질적으로 활용할 수 있다.
Purpose: The purpose of this study is to examine the effects of writing education as a “discourse community” through comparison and case studies of writing small group programs, and to suggest new goals and goals for university writing education. Method: First, 304 articles of learners who participated in the comparison and writing small group program were analyzed as the object of analysis, and the study results to prove the effectiveness of university writing education were briefly presented in consideration of each theme, the level of writing, and the learner's participation in the program. Second, by analyzing the advice of peers and teachers written in online comments, a comparative writing program guides learners' active participation, and online article sharing was further linked to their understanding. Thirdly, through the analysis of the results of the satisfaction survey conducted for learners who participated in this program, we considered the new goals and objectives that university writing should aim for. Results: Through the case study, comments and questionnaire analysis of the small group program for comparative writing, it was possible to confirm the liberation of human intelligence and the importance of the discourse community in universities. Conclusion: The comparative writing small group program in college is that writing education can foster the power of sharing and cooperation through reading and writing interactions. Researching in a knowledge community called a university means that knowledge will be properly understood, accepted, and applied, and that knowledge will be used in the right direction. Second, such a writing education plan can present a direction for constructing the liberal arts subject content of a university from a macroscopic point of view, and even when developing a writing program model at a writing center, Hope we can provide suggestions. Third, considering the reality that lifelong learning is emphasized, the comparison and writing consumption program and education method can be practically used in writing courses in local lifelong learning centers, libraries, and ward offices.