메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김정우 (서울대) 강범준 (서울대)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회논문집 大韓建築學會論文集 第40卷 第6號(通卷 第428號)
발행연도
2024.6
수록면
119 - 130 (12page)

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Seoul, South Korea, has a total of 116 officially determined Community Areas based on administrative boundaries and static demographic data. Residents’ local activity spaces may not follow these administrative boundaries, which often creates difficulties in neighborhood planning and policy development. In this study, we define a 15-minute neighborhood as residents’ collective boundaries delineated by their active transportation using the 2021 Personal Travel Survey data and community detection algorithms. Then, the detected 15-minute neighborhoods are clustered and compared against Seoul Metropolitan Government"s official 2030 Community Areas. We evaluate boundary disagreement between the 15-minute neighborhoods and Community Areas using the Jaccard Index. We find that only 15 out of the neighborhood clusters have boundary agreement with the 2030 Community Areas, showing an 87% boundary disagreement rate. This study demonstrates that Seoul’s official Community Areas do not align with residents’ actual local travel patterns, suggesting that local neighborhood or community planning should consider residents" actual living areas.

목차

Abstract
1. 서론
2. 이론적 고찰
3. 연구 방법 및 과정
4. 분석 결과
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (31)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-24-02-089904749