본고의 주제는 ‘탈가정 청소년 유사가족의 재구성과 해체’를 연구하는 것이다. 연구의 대상은 2014-2021년 한국 탈가정 청소년 영화 6편, 즉 <거인>, <꿈의 제인>, <박화영>, <어른들은 몰라요>, <최선의 삶>, <한공주>이다. 한국 영화에 나타나는 탈가정 청소년 유사가족의 재구성과 해체를 연구한 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 탈가정 청소년 영화에서 나타나는 탈가정 청소년 유사가족은 복합성과 양면성을 통해 대안 가족의 가능성과 모순을 보여준다. 탈가정 청소년 원가정은 부모의 무책임, 방임, 외면 때문에 가족이 해체되며, 탈가정 청소년 유사가족은 유사 종적 구조, 성별 노동 분업으로 전통가족과 비전통가족의 혼합된 특성을 보여준다. 탈가정 청소년 유사가족은 사적/공적 삶, 개인주의화/이기주의화의 혼합을 보여주고, 화합/갈등, 자율/의존, 애정/권위, 휴식/노동, 사랑/증오, 개성/구속의 양면성을 보여줌으로써 대안 가족의 가능성과 모순을 보여준다. 두 번째, 탈가정 청소년 영화에서 나타나는 탈가정 청소년 유사가족은 균열과 갈등을 통해 대안 가족의 문제와 폭력적 해체를 보여준다. 탈가정 청소년 유사가족은 남성의 권위와 여성의 의존, 불평등한 노동 분업을 통해 성차 이데올로기를 보여주며, 다양성, 물질적 지원, 친밀성에서 갈등이 발생한다. 탈가정 청소년 유사가족의 갈등은 협동적 해결, 민주적 · 평등적 방식보다는 경쟁적 배제, 권위적·강압적 방식으로 끝남으로써 폭력적 해체를 통해 가부장제 문화의 모순을 드러낸다. 본고는 ‘한국 영화에 나타나는 탈가정 청소년 유사가족의 재구성과 해체’라는 주제를 통해서 원가정의 해체와 유사가족의 재구성, 탈가정 청소년의 결핍과 생존전략, 폭행과 죽음으로 끝나는 갈등에 주목하고자 한다. 탈가정 청소년 유사가족은 한국 가족구조의 모순, 가족 형태의 다양화와 공존, 가부장 가족의 양상, 한정된 자원에 대한 욕망의 충돌, 가족 환상의 균열을 드러낸다. 유사가족 문제는 가족의 해체와 비혈연 가족의 재구성, 가족 기능의 분산, 가족의 변화와 가치의 상실, 다양한 가족의 등장을 나타낸다는 점에서 향후 지속적인 후속 연구의 필요성을 제기된다.
The subject of this paper is to study "reconstruction and dissolution of de-family youth’s quasi-family in 2014-2021 Korean films." The object of the study are six de-family youth films, namely "Set Me Free," "Jane," "Park Hwa-young," "Young Adults Matters," "Snowball," and "Han Gong-ju." The result of the study on ‘reconstruction and dissolution of de-family youth’s quasi-family in Korean films’ is as follows. First, de-family youth’s quasi-family in Korean films show the possibility and contradiction of alternative families through complexity and ambivalence. The original family of de-family adolescents is disbanded because of parental irresponsibility, neglect and avoidance, and the de-family youth’s quasi-family is a similar longitudinal structure and gender division of labor, showing the mixed characteristics of traditional and non-traditional families. De-family youth’s quasi-family show the possibility and contradiction of alternative families by showing a mixture of private/public life, individualization/selfishization, and by showing both sides of harmony/conflict, autonomy/dependence, affection/authority, rest/labor, love/hate, and individuality/restraint. Second, de-family youth’s quasi-family in Korean films show the problems and violent dissolution of alternative families through cracks and conflicts. De-family youth’s quasi-family show gender difference ideologies through male authority, female dependence and unequal division of labor, and create conflicts in diversity, material support, and intimacy. Conflicts of de-family youth’s quasi-family end in a competitive exclusion and an authoritative and coercive manner rather than a cooperative solution, democratic and equal manner, revealing the contradictions of patriarchal culture through violent dissolution. Through the subject of "reconstruction and dissolution of de-family youth’s quasi-family in 2014-2021 Korean films", this paper aims to focus on the dissolution of the original family and reconstruction of quasi-family, the deficiency and survival strategy of de-family youth, and conflict that ends in assault and death. De-family youth’s quasi-family reveals the contradiction in Korean family structure, diversity and coexistence of family forms, the aspect of the patriarchal family, crash of desire for limited resources, and crack of family fantasy. The quasi-family issue raises the need for continuous follow-up studies in that represents family disintegration and non-blood-family reorganization, the dispersion of family function, the change and loss in value of family, and the emergence of various family.