메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
반경희 (충북대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제35호
발행연도
2015.4
수록면
159 - 176 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Every mass media contains cultural factors, which play a critical role in cultivating communicative competence in L2 education. Among mass media, subtitles can be particularly appropriate as teaching and learning materials because they have high popularity. Therefore, this study suggests a method of using subtitles as teaching and learning materials which can facilitate L2 learners to flexibly communicate in Korean society. To make a suggestion, I, the author of this study, first of all, analyzed the characteristics subtitles, functions and principles, and effects of subtitles. Next, after considering the construction of the book, ‘how to write TV show expressions correctly’, I presented the procedure of a lecture using subtitles. The method using subtitles is expected to generate some effects as follows. First, the method can offer various communicative contexts to the learners. Second, it can stimulate their interests. Third, it can help understand and enjoy Korean pop culture. Fourth, learners can acquire meanings and expressions used by Korean on daily basis. Fifth, education to refine the Korean language is possible. Sixth, an integrated Korean language teaching is possible.

목차

1. 머리말
2. 방송 자막의 특성과 기능
3. 방송 자막 활용 효과
4. 한국어 수업 실제
5. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (17)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-705-001418896