메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이주언 (Kyungpook National University) 김동현 (Kyungpook National University)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.25
발행연도
2025.1
수록면
538 - 561 (24page)
DOI
10.15738/kjell.25..202504.538

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study explores how subtitle order affects vocabulary acquisition in English video viewing among Korean learners. It specifically examines whether different subtitle sequences (English-to-Korean, Korean-to-English, and Korean-to-Korean) influence the learning of word forms, meanings, and their interplay. Sixty intermediate-level Korean university students participated, each assigned to one of the three conditions and watching a TED-Ed video twice. Results show that while the Korean-to-English subtitle order yielded the greatest improvement in word form recognition, the English-to-Korean subtitle order led to higher performance in immediate and delayed meaning recall tests. In the meaning recognition post-test, the Korean-to-English subtitle group achieved the highest scores, though group differences were not statistically significant. Notably, prior vocabulary knowledge was significantly correlated with learning outcomes, especially in the Korean-to-English subtitle condition, suggesting its critical role in vocabulary learning. This study highlights the potential of sequential subtitle use in reducing cognitive load and enhancing vocabulary learning in both classroom and independent video-based learning contexts.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0