메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Kum-Young Lee (Chungnam National University)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제40호
발행연도
2016.7
수록면
213 - 237 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigated 1) whether learners’ L1 and proficiency levels affect the acquisition of Korean reflexive jasin and 2) how syntactic knowledge of reflexive binding interacts with pragmatic knowledge among a control group (40 native speakers of Korean) and an experimental group (20 Chinese learners of Korean and 13 English learners of Korean). The experimental group was divided into an intermediate and an advanced level. For data collection, this study guided the participants to conduct two interpretation tasks with multiple choice questionnaires. Task 1 employed three types of sentences: monoclausal, biclausal finite, and biclausal non-finite, which are pragmatically neutral without any contexts. Task 2 basically used the same sentences used for Task 1, but included two different contexts which strongly favored a specific antecedent of the reflexive jasin. The data were analyzed by the frequency of responses to each type of sentences. The overall results show that learners’ L1 and L2 proficiency can affect the interpretation of L2 reflexive binding, and that pragmatics plays important roles in the interpretation of reflexive binding to the extent that it overrides syntax.

목차

1. Introduction
2. Basic Properties of Reflexives in Each Language
3. The experiment
4. Results and Discussion
5. Conclusion
References

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-705-001023426