메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
안수진 (한국교원대학교) 김지혜 (한국교원대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.19 Number.2
발행연도
2019.6
수록면
211 - 232 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates how Korean learners of English as Foreign Language interpret English reflexives in regard to i) whether the learners interpret English reflexives in accordance with binding domain and c-commanding conditions of binding, and ii) whether pragmatic information affects the learners’ interpretation of grammatical binding of English reflexives. Two tasks ― acceptability judgment task based on truth value and truth value judgment task based on stories ― to decide the appropriate antecedent for reflexives were conducted with 67 university students in Korea (as the experimental group) and 12 English native speakers (as a control group). Overall results demonstrated that i) Korean learners of English showed L1 transfer effects with English reflexives in their interpretations related to binding domain and commanding condition, and ii) For Korean learners of English, pragmatic conditions often override syntactic conditions for binding, especially when appropriate context is given. Further discussions will follow.

목차

1. 서론: 제2언어 습득과 영어재귀사 결속현상
2. 결속이론: 통사적 결속과 화용적 결속
3. 연구 방법
4. 연구 결과 및 논의
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (11)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-705-000883199