21세기의 커뮤니케이션은 시각적 매체를 중심으로 하며 특히 디지털 이미지는 생산성 증대, 유통의 확장성만큼 제작의도와는 달리 다양한 관점에서 소비 또는 수용되는 것이 특징이기도 하다. 발터 벤야민(Walter Benjamin)이 지적한 대로 기술복제시대의 현상을 디지털이미지로 실감하고 있는 현실이다. 그의 책『기술복 제시대의 예술작품』에서 제시한 아우라(Aura)는 주로 시감각을 이용하는 예술작품에서뿐 아니라 디자인 현상을 이해하기 위한 주요 관심의 대상이 되어왔다. 발터 벤야민(Walter Benjamin)의 아우라는 롤랑 바르트(Roland Barthes)가 사진의 의미로 설명하고 있는 푼크툼(Punctum) 이미지와 유사한데 푼크툼 이미지는 전통적인 사진에서 가능한 것으로 우연히 다가온 ‘찌름’이 특징인 주체적 경험으로서의 아우라이다. 본 연구는 발터 벤야민이 아우라의 소멸을 우려한 디지털이 미지 시대에 전통예술작품에서 가능했던 아우라의 효과가 지속 또는 확장 가능한가에 대한 의문으로부터 시작하였다. 그리고 전통적인 사진이 주는 푼크툼 효과로써 시각적 디지털 이미지의 아우라를 형성하는 푼크툼 표현 방법을 연구하였다. 디지털 이미지는 포토샵에서 볼 수 있듯이 의도한 삽입과 삭제를 통해 보다 자연스러운 언어로 표현이 가능하여 전달의 증폭과 강도가 수월하게 조절된다. 이와 같이 생산과 재생의 조작이 자유로운 가상공간에 서는 체험을 통한 몰입에 다다를 수 있도록 인위적으로 실재성을 부각시키는 하이퍼 리얼리티를 추구하는 경향이 있다. 따라서 이미지의 생산, 조작, 삭제가 수월한 디지털 공간에서는 푼크툼 이미지가 보다 효과적으로 기능할 수 있을 것으로 기대된다. 연구방법으로 푼크툼의 구성요소를 파악하기 위하여 선행자료를 살펴보았다. 특히 롤랑 바르트가 『카메라 루시다』에서 표현한 푼크툼의 정의를 분석, 분류하였는데 「카메라 루시다」에 표현된 푼크툼은 의미를 나타내는 단어별로 공통점을 보여 공통된 의미를 중심으로 세 가지 요소로 분류할 수 있었다. 단 문화적인 것, 일반적인 것, 정의내릴 수 있는 것과는 상반되는 위치에 있는 푼크툼의 요소를 롤랑 바르트가 언급한 대로 정확히 이것이다 라고 정의한다면 롤랑 바르트의 주장에 모순된다. 따라서 본 연구에서는 디지털 시대의 푼크툼 이미지 요소를 포괄적 개념에서 세 가지로 정의하였다. 숭고, 여백, 수사학적 서사 의 세 가지이다. 롤랑 바르트가 정의하는 푼크툼 이미지가 전통예술작품이 추구하는 미(美)와는 상반되는 영역에 놓여 있고 언캐니(Uncanny) 이미지와 같아 ‘숭고’로서 논리를 전개해나갔다. ‘여백’은 시간성에 초점을 맞춘 것으로 현실의 세계에서 과거를 바라보며 정지된 시간으로 가는 삶과 죽음의 이동 거리에 펼쳐진 공간이며 세 번째 요소인 ‘서사’가 이루어지는 공간이다. 즉 이미지를 표현하는 주체가 세부요소로서 숭고를 표현한다면 그것이 수용자에게 다가가 여백을 형성하여 서사의 힘을 발휘하게 되고 이러한 요소들이 작용하여 푼크툼 이미지로서 아우라가 형성된다고 보는 것이다. 어떤 이미지든 생산, 삭제 등의 조작이 가능한 디지털 기반의 시대에 푼크툼 이미지 구성요소를 파악하여 활용한다면 발터 벤야민이 소멸을 우려한 대상으로서의 아우라는 주체적 경험으로서의 아우라로 변형되어 나타날 수 있다. 본 연구의 의의는 푼크툼 이미지 구성 요소로 디지털 시대의 아우라를 시도해볼 수 있다는 점이다. 푼크툼 이미지는 디지털 공간에서 예술가에게는 미(美)적 가치로, 경영자에게는 브랜드로, 개인에게는 호감가는 이미지로 작동할 수 있을 것이다. 다만, 이에 맞는 사례를 소피 칼(Sophie Calle)의 『진실된 이야기』에 국한한 점이다. 푼크툼 이미지 구성요소라는 큰 틀을 제시했으나 많은 작품의 실례를 제시하지 못해 부족한 면이 있다.
The communications of the 21st century are mainly with visual images, especially the digital images are characterized to be consumed and received in various points of view regardless of the producers’ goal of increase of production, expansion of marketing. The phenomena of the age of technical reproduction are realized with digital images as Walter Benjamin pointed out. The aura, Walter Benjamin proposed in his book 「The Work of Art in the Age of Technical Reproduction」, has been a main interest in order to understand the works of art using visual senses and the design phenomena. Walter Benjamin’s aura in photo image is similar to the Punctum image as the meaning of a picture explained by Roland Barthes. The Punctum image presented by Roland Barthes is applicable to the traditional pictures, and the image is a subjectively experienced aura characterized as a ‘sting’ come by accident. This study began from the question if the effect of the aura found in traditional work of art can be maintained or expanded in the age of digital images where Walter Benjamin worried about extinction of the aura. And the ways to express Punctum are researched, which forms the aura of the visual digital-images as the effect of Punctum in traditional photographies. The digital images as can be seen in the Photoshop, are easily transferable as a natural language through insertion and deletion leading to easy control of the amplitude and intensity of the transfer. Thus in the virtual space where production and reproduction are freely manipulated, it tends to follow the hyper-reality which artificially highlights the reality in order to achieve immersion through experience. Therefore Punctum images are expected to function effectively in the digital space where production, manipulation, deletion are easily take place. As a way to perform this study, preceding researches are examined in order to define the elements of Punctum. Especially Roland Barthes analysed the definition of Punctum categorized in his work 「Camera Lucida」, where Punctum can be sorted out in three elements mainly with the words in common meanings. However it will be contradictory to Roland Barthes’s opinion itself if the elements of Punctum is defined as an exact something, the elements which are on the opposite position of things cultural, general, and definable. Therefore, this study defines three elements of Punctum image of digital era as a comprehensive concept. The three elements are sublimity, space, and rhetorical description. Punctum image is placed in contrary to the realm of the beauty that traditional works of art pursue, and it is similar to Uncanny image, the logic was developed with ‘sublimity’. ‘Space’ is a space that focuses on time, that looks at the past from reality, that unfolds on the way between life and death, that goes to the standstill time, and that the ‘description’ which is the 3rd element takes place. That is, if the object described expresses the ‘sublimity’, it forms the ‘space’ coming to the recipient and shows up as the ‘rhetoric description’. These elements combine together to make aura as Punctum image. If the elements of Punctum image are figured out and applied, Walter Benjamin’s aura he expected extinction can appear deformed as a subjective experience from any image in this era of digital basis where reproduction and fabrication is possible. The significance of this study is that the ‘aura’ can be expressed in this digital age with the elements of Punctum image. Punctum image may work as an aesthetic value to an artist in digital basics, a brand to an enterpriser, a pleasing image to an ordinary person. The elements of Punctum image was proposed as a big frame in this study. However it leaves much to be desired in the sense that more cases have not been studied except the cases from Sophie Calle’s 『Des Hisoires Vraies』.