메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김보영 (서울영남초등학교) 안경자 (서울교육대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.20
발행연도
2020.3
수록면
307 - 334 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study aimed to investigate how incorporating graphic organizers into elementary English writing lessons affected the students’ writing abilities, metacognitive strategies, and affective aspects. Sixty 6th grade students were taught ten writing lessons using graphic organizers and surveyed, and six students were interviewed. The data were quantitatively and qualitatively analyzed. Major findings are as follows. First, the writing test scores of all levels significantly improved after the lessons using graphic organizers. Of the sub-categories of writing (content, organization, vocabulary, grammar, and mechanics), organization scores significantly increased in low level students, and vocabulary scores significantly increased in intermediate and low level students. For high level students, organization and vocabulary scores did not increase significantly. Second, after the lessons, the perception of metacognitive strategies improved for students of every level. Third, the affective aspects increased for students of every level. The students’ learning motivation increased much more than their confidence and interest, although intermediate students’ motivation did not significantly increase. Overall, using graphic organizers were effective in the students’ cognitive and affective development in writing. In particular, low level students improved the most, indicating the need for considering student levels when using graphic organizers in writing lessons. Further implications regarding the use of graphic organizers in writing lessons are discussed.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경 및 선행 연구
3. 연구 방법
4. 연구 결과 및 논의
5. 논의 및 결론
참고문헌

참고문헌 (36)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0