공동체는 소속감, 영향력, 요구 충족, 사건의 공유와 정서적 연결이라는 요소를 갖고 있으며, 물적 기반과 심적 기반을 바탕으로 개인의 욕망 실현과 집단의 존속 유지를 수행하여 개인과 집단의 상호관계를 형성한다는 점에서 주요한 의미가 있다. 극영화의 공동체에 대한 선행연구는 현실적 공동체, 대안적 공동체, 이상적 공동체를 중심으로 논의하며, 현실적/이상적 · 대안적 공동체의 대비로 이상을 통해 현실을 비판한다. 반면에, 다큐멘터리영화의 공동체에 대한 선행연구는 사회운동과 휴머니즘, 공간 상실과 정서 상실, 저항과 다원성을 중심으로 논의하며, 현실적 공동체를 중심으로 현실에 대한 인식과 실천을 강조한다. 개인의 폭력은 선악, 정체성, 윤리 등의 문제를 제기하고, 사회의 폭력은 도시공간, 수용성, 희생제의 등의 문제를 제기하고, 국가의 폭력은 근대화, 정치, 시스템 등의 문제를 제기한다. 그래서 폭력은 공동체의 모순을 드러내고 공동체를 파괴한다는 점에서 공동체 논의에서 중요한 주제이기 때문에, 본고는 폭력을 중심으로 공동체에 대해서 고찰하고자 한다. 연구 대상은 같은 목적을 가진 공동체가 국가 폭력에 의해 내부적으로 분열하는 내용을 다루고 있는 <공동정범>(김일란 · 이혁상, 2016)이다. 이 영화에 대한 선행연구는 <공동정범>과 다른 영화와의 비교, <두 개의 문>(김일란 · 홍지유, 2011)과 <공동정범>의 비교, <공동정범>에 대한 학술적 논의와 비평적 논의 등 축적된 연구 성과가 많은 편이다. 하지만 <공동정범>에서 두드러지게 나타나는 국가 폭력의 문제를 구체적으로 논의한 연구는 많지 않다는 점에서, 국가 폭력과 공동체의 관계에 대해 논의할 필요성이 제기된다. 본고는 ‘공간, 상호작용, 연대’의 측면에서 ‘국가 폭력의 부조리와 애도 공동체의 파괴’가 어떻게 나타나는지에 대해서 고찰하고자 한다. 본고는 다큐멘터리 영화 <공동정범>을 연구 대상으로 하여 ‘상실’, ‘폭력’, ‘애도’라는 세 가지 세부 주제를 중심으로 분석하고 한다. 그 결과는 다음의 세 가지이다. 첫째, <공동정범>에서 공동체의 ‘상실’은 공동체 생존 공간의 붕괴, 규율/욕망의 대립, 상실의 불가사의한 차원, 관계성의 파괴를 통해, 경계 없는 존재의 상실과 작동하지 않는 공동체를 보여준다. 둘째, <공동정범>에서 공동체의 ‘폭력’은 국가 폭력의 파괴, 공동체 상호작용의 훼손, 벌거벗겨진 존재, 부정된 삶의 비인간화를 통해, 국가의 훈육적 폭력과 피해자/가해자의 전도를 보여준다. 셋째, <공동정범>에서 공동체의 ‘애도’는 선택적 공동체의 불가능성, 권력의 반공동체성, 슬픔의 위계질서에서 외부 연대로의 변화를 통해서, 애도 가능성의 공적 배분에서 인정 투쟁으로의 변화를 보여준다. 이렇듯 <공동정범>에서 공동체에 대한 국가 폭력은 지리적 공간의 붕괴, 내부상호작용의 단절, 외부 연대의 파괴를 야기한다. 하지만, 생존자들은 조각난 기억맞추기, 죄책감을 극복하는 인정 투쟁, 애도 공동체의 슬픔을 통한 저항을 통해서 상호작용에서 연대로 나아간다.
The community has elements such as a sense of belonging, influence, satisfaction, sharing of events, and emotional connection, and has the main meaning of realizing individual desires and maintaining group survival based on material and psychological foundations. In the movie, prior studies on communities focus on realistic communities, alternative communities, and ideal communities, and criticizes reality through ideal comparisons with reality/ideal and alternative communities. On the other hand, in the documentary, prior studies on communities focus on social movements, humanitarianism, loss of space, emotional loss, resistance, and diversity, and emphasizes awareness and practice of reality centered on the realistic community. Individual violence raises issues of good and evil, identity and ethics, social violence raises issues of urban space, acceptance and sacrifice, and state violence raises issues of modernization, politics and system. Therefore, violence is an important topic of community discussion in that it reveals the conflict of the community and destroys the community, so this article examines the community centered on violence. The subject of this study is “The Remnants”(Ilran Kim and Hyuksang Lee, 2016), which depicts the internal division of a community with the same purpose due to state violence. Previous studies on this film have accumulated a lot of research achievements, including comparisons between “The Remnants” and other films, comparisons between “2 Doors”(Ilran Kim and Jiyoo Hong, 2011) and “The Remnants”, and academic and critical discussions on “The Remnants”. However, there are not many studies that specifically discuss the issue of national violence in “The Remnants,” raising the need to discuss the relationship between national violence and the community. This paper attempts to investigate how ‘the irrationality of state violence and the destruction of mourning communities’ emerge from the perspective of ‘space, interaction and solidarity.’ It takes the documentary “The Remnants” as the research object and analyses the three detailed themes of ‘loss’, ‘violence’ and ‘mourning.’ The results are as follows. First, the ‘loss’ of community in “The Remnants” shows the loss of existence without boundary and an inoperative community through the collapse of the community’s living space, the conflict of discipline/desire, mysterious layers of the loss, and the destruction of relationships. Second, the ‘violence’ of the community in “The Remnants” shows national disciplinary violence and victim/perpetrator evangelism through destruction of state violence, destruction of community interaction, naked existence, and dehumanization of unfair life. Third, the ‘mourning’ of the community in “The Remnants” shows a change from the public distribution of mourning possibilities to the struggle for recognition, through the impossibility of selective communities, anti-community of power, changes from hierarchical order of sad to external solidarity. State violence against the community in “The Remnants” leads to the collapse of geographical space, the disconnection of internal interactions, and the destruction of external solidarity. However, survivors move from interaction to solidarity through patching together broken memories, confirmation struggle to overcome guilt, and the resistance through grief of the mourning community.
국문요약 1. 서론: 공동체의 폭력과 다큐멘터리 <공동정범> 2. 상실: 경계 없는 존재의 상실과 작동하지 않는 공동체 3. 폭력: 국가의 훈육적 폭력과 피해자/가해자의 전도 4. 애도: 애도 가능성의 공적 배분에서 인정 투쟁으로 5. 결론: 국가 폭력, 공동체 파괴에서 공적 저항으로 참고문헌 Abstract