연구배경 본 논문은 남동국가산업단지에 대한 주민들의 인식을 개선하고 노후 되거나 방치된 공간을 개선하고 공간을 이용하는 시민과 근로자들을 위한 야간경관 디자인 개선을 목적으로 하고자 한다.
연구방법 연구 방법은 단행본, 논문, 인터넷, 현장 자료 조사를 진행하고자 한다. 특히 현장 조사는 전문 측정 기기를 활용, 휘도, 조도, 색온도를 직접 현장 촬영하고 조사한다.
연구결과 남동인더스파크역 부근의 녹지구역과 호구포역 부근 공원 녹지구역 구간을 선정해 조명환경을 조사했다. 남동인더스파크역 부근의 녹지구역은 조도 확보는 되어있지만 일률적인 조명 배치로 빛의 사각지대가 발생하였고 높은 색온도는 차가운 느낌이 유발되었다. 호구포역 부근의 녹지구역은 전반적으로 조명이 설치되어 있지 않아 보행환경에 어려움이 있다. 전반적으로 두 곳 다 빛에 의한 조명설계와 CPTED 적용이 되어있지 않다. 이를 바탕으로 표를 만들어 정리하고 시뮬레이션을 진행했다. 남동국가산업단지는 남동국가산업단지를 이용하는 사용자를 배려하지 않은 조명설계가 가장 큰 문제였고 이를 개선하기 위해 경관 조명디자인 및 이미지 시뮬레이션, 데이터 시뮬레이션을 진행하였다.
결론 남동인더스파크역의 조도는 최대 20lx, 최하 0.8lx이하 이다. 휘도는 최대 휘도가 22.1cd/㎡이고 최하 휘도가 0.8cd/㎡이었으며 색온도는 5600K였다. 이에 조도는 평균조도 15lx가 측정되도록 설정하였고 휘도는 최대 20cd/㎡, 최소 9cd/㎡가 측정 되도록 디자인하였다. 또한 색온도는 4000K가 측정되도록 변경하였다. 호구포역의 조도는 0lx이고 휘도값은 최대 0.2cd/㎡, 최소 0cd/㎡로 측정되었다. 색온도는 5600K였다. 시뮬레이션에서 평균조도 15lx가 측정되도록 하였고, 휘도는 최대 20cd/㎡, 최소 9cd/㎡가 측정되도록 디자인했다. 색온도도 4000K가 측정되도록 변경하였다. 남동인더스파크역 부근과 호구포역 부근 모두 조도 기준(KS A 3011)에 부합 하며 CPTED 디자인을 포함하고 사용자를 고려한 새로운 디자인 기준을 마련하였다. 이를 바탕으로 남동국가산업단지만의 특색을 살리고 이용자의 안전과 상황을 고려한 새로운 디자인 가이드라인이 필요하다 하겠다.
Background The purpose of this paper is to improve the perception of residents who use the southeast national industrial park, to make better the old or abandened space, and to improve the night landscape design for citizens and workers in this area.
Methods The research method was done by researching on books, papers, the Internet, and field data. Especially, field surveys include utilizing professional measuring equipment, photographing directly and investigating luminance, illuminance, and color temperature.
Result The lighting environment was investigated by selecting the green area near Namdong Indus Park Station and the park green area near Hogupo Station. Illumination was secured in the green area near the southeast Indus Park Station, but blind spots of light occurred due to the uniform lighting arrangement , and the high color temperature made the atmosphere cold. The green area near Hogupo Station is not fully lit, so it is difficult to walk around. Overall, the lighting design by light and CPTED are not applied in both places. Based on this, I organized by creating a table and simulated. In Namdong National Industrial Complex, the biggest problem was lighting design that did not consider users who use Namdong National Industrial Complex, and to improve this, landscape lighting design, image simulation, and data simulation were conducted.
Conclusion The illuminance of Namdong Indus Park Station is 20 lx at the maximum and 0.8 lx at the minimum. The maximum luminance was 22.1 cd/m2, the lowest luminance was 0.8 cd/m2, and the color temperature was 5600K. Therefore, the illuminance was set to measure an average illuminance of 15 lx, and the luminance was designed to measure a maximum of 20 cd/m2 and a minimum of 9 cd/m2. In addition, the color temperature was changed so that 4000K was measured. The illuminance of Hogupo Station was 0lx and the luminance value was measured to be 0.2cd/m2 at the maximum and 0cd/m2 at the minimum. The color temperature was 5600K. In the simulation, the average illuminance of 15 lx was measured, and the luminance was designed to measure a maximum of 20 cd/m2 and a minimum of 9 cd/m2. The color temperature was also changed so that 4000K was measured. Both the vicinity of Namdong Indus Park Station and Hogupo Station meet the illuminance standard (KS A 3011), and a new design standard has been prepared that includes a CPTED design and considers the users. Based on this, it is necessary to develop a new design guideline that takes advantage of the unique characteristics of the Namdong National Industrial Complex and considers the safety and situation of users.